تیراندازی به کارمندان خط آهن حمل‌ونقل میان افغانستان و ازبکستان را مختل کرد

بیشتر کارمندان فنی خط آهن حیرتان-مزارشریف، شهروندان ازبکستان‌اند

بیشتر کالاهای تجارتی میان افغانستان و ازبکستان از طریق این خط آهن جابه‌جا می‌شوند-@AfGrailway/ توییتر

فعالیت خط آهن حیرتان-مزارشریف در شهرک بندری حیرتان واقع در مرز افغانستان با ازبکستان، در روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، در اثر تیراندازی افراد ناشناس به سمت یک لکوموتیو متعلق به ازبکستان مختل شد و نزدیک به ۵۰ کارمند خط آهن که همه شهروند ازبکستان‌اند، خاک افغانستان را ترک کردند.

یک منبع آگاه در شهرک بندری حیرتان به ایندیپندنت فارسی گفت که تیراندازی حوالی ساعت ۱۰ صبح در ناحیه «پورت سوم» بندر تجارتی حیرتان رخ داده و هدف تیراندازی یک لکوموتیو متعلق به ازبکستان بوده که واگن‌های تجاری را میان افغانستان و ازبکستان جابه‌جا می‌کرده است. در این تیراندازی که هنوز دلایل آن روشن نیست، به کسی آسیب نرسید اما پس از آن، همه کارمندان فنی که شهروند ازبکستان‌اند، از افغانستان خارج شدند.

به گفته این منبع، ازبکستانی‌ها از ترس اینکه هدف حملات بیشتر قرار نگیرند، کار را متوقف کردند و این اقدام به اختلال در روند حمل‌ونقل میان افغانستان و ازبکستان منجر شد.

این منبع افزود که در نبود ازبکستانی‌ها که بیشتر در بخش‌های فنی خط آهن واقع در شهرک بندری حیرتان فعالیت می‌کردند، این مسیر ترانزیتی از کار افتاد. اما مسئولان خط آهن افغانستان که طالبان آن‌ها را منصوب کرده‌اند، در تلاش‌اند به ازبکستانی‌ها تضمین‌های امنیتی لازم را بدهند تا آنان به کار در افغانستان ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سید قدیم کریمی، از مسئولان خط آهن حیرتان-مزارشریف، به ایندیپندنت فارسی گفت با اینکه حادثه تیراندازی در «پورت سوم» ازبکستانی‌ها را بسیار نگران کرد، اکنون این نگرانی‌ها رفع شده است. کریمی افزود که تیراندازی در منطقه‌ای دورتر از محل کار کارمندان ازبکستانی رخ داده است و دلایل آن هنوز روشن نیست.

او تصریح کرد که به بخش‌های فنی خط آهن و کارکنان آن هیچ آسیبی نرسیده و نگرانی‌های ازبکستانی‌ها پس از گفت‌وگو با آنان، حل شده است. به گفته کریمی، صبح پنجشنبه همه کارکنان خط آهن حیرتان-مزارشریف، از جمله ازبکستانی‌ها سر کار حاضر شده‌اند و تردد میان افغانستان و ازبکستان از سر گرفته شده است.

خط آهن افغانستان-ازبکستان در انتقال کالاهای تجاری میان دو کشور نقش مهمی دارد. تا چند سال قبل، بیشتر محموله‌‌های تجاری میان دو کشور از طریق رود آمودریا جابه‌جا می‌شد، اما در سال ۲۰۱۹ با کشیدن خط آهن، این مراوادات تجاری تسهیل شد. با این حال حوادث امنیتی هر از گاه، روند انتقال کالا بین دو کشور را مختل می‌کنند. در اوت ۲۰۲۰، دو کارمند ازبکستانی که در خط آهن حیرتان-مزارشریف کار می‌کردند، در حمله افراد ناشناس کشته شدند و این حادثه روند فعالیت این خط آهن را مدتی مختل کرد.

 بندر تجارتی حیرتان در مرز افغانستان با شهر ترمذ ازبکستان، از مهم‌ترین بندرهای تجاری افغانستان است که بخش عمده‌ای از واردات مواد غذایی، نفت و گاز موردنیاز استان‌های شمال و شمال‌شرقی افغانستان از کشورهای آسیای میانه، از طریق آن انجام می‌شود.