ولیعهد عربستان خواستار ملاقات ترامپ با روحانی شد

محمد بن سلمان: راهکار سیاسی را به درگیری نظامی با ایران ترجیح می‌دهم

AFP

ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای که یکشنبه پخش شد، هشدار داد که در صورت عدم اجماع جهانی برای مقابله با ایران بهای نفت به طور غیر قابل تصوری افزایش می‌یابد. او در عین حال خاطرنشان کرد که راهکار سیاسی را به درگیری نظامی ترجیح می‌دهد.

محمد بن‌ سلمان در گفتگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس، همچنین صدور فرمان قتل خاشقچی، ستون نویس واشینگتن پست را رد کرد،‌ اما گفت از آنجایی که این قتل در زمان او اتفاق افتاده، مسئولیت کامل آن را می‌پذیرد.

باوجود اینکه این قتل که سپتامبر گذشته در کنسولگری عربستان در شهر استانبول در ترکیه اتفاق افتاد، چهره بین‌المللی عربستان سعودی را تخریب کرد، دولت ترامپ همچنان از ریاض پشتیبانی می‌کند. به خصوص پس از حمله‌های پهپادی دو هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که آمریکا ادعا می‌کند جمهوری اسلامی در آن نقش داشته است.

بن سلمان به ۶۰ دقیقه گفت:«در صورتی که جهان اقدامی قاطع و قوی در مقابل ایران انجام ندهد، ‌تنش‌هایی که منافع بین‌المللی را تهدید می‌کند، ‌افزایش می‌یابد و بهای نفت به طور بی‌سابقه‌ای بالا می‌رود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مصاحبه که پنجشنبه گذشته در ریاض انجام شده بود به سی‌بی‌اس گفت که با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اینکه حمله‌های ۱۴ سپتامبر کار ایران بوده و مصداق جنگ به شمار می‌رود، ‌هم‌نظر است. انفجار در تاسیسات نفتی بقیق و خریص پنج درصد از منابع نفت را از بازار جهانی خارج کرد.

بن‌سلمان در عین حال این نکته را خاطرنشان کرد که راهکار سیاسی را به جنگ ترجیح می‌دهد. او همچنین تاکید کرد، جنگ بین ایران و عربستان سعودی موجب سقوط اقتصاد جهانی می‌شود.

ولیعهد عربستان سعودی در بخش دیگری از این مصاحبه به لزوم دیدار دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران اشاره کرد و گفت،‌ ترامپ باید برای توافقی جدید با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای و نفوذ در خاورمیانه با روحانی ملاقات کند.

این در حالی است که تلاش‌ها برای ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته به نتیجه نرسید و تهران اصرار دارد تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، پای میز مذاکره نمی‌نشیند.

بیشتر از