انفجار در مرکز دادوستد ارز خارجی در کابل

گزارش‌های اولیه زخمی شدن ۱۵ تن در انفجار «سرای شهزاده» را تایید می‌کند

انفجاری در شلوغ‌ترین بازار مبادله ارز خارجی کابل (سرای شهزاده) در حدود ۱۵ زخمی بر جای گذاشت.

این انفجار حوالی ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، ۱۴ فروردین، (۳ آوریل) به‌وقت کابل در ورودی سرای شهزاده رخ داد. شاهدان عینی می‌گویند که زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شدند؛ اما در مورد تعداد تلفات این حادثه آمار ضدونقیضی ارائه شده است.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده به رسانه‌ها گفت که در این حادثه ۱۵ صراف زخمی شده‌اند؛ اما وزارت داخله (کشور) طالبان آمار زخمی‌ها را در حدود ۱۰ تن اعلام کرد. خبرگزاری آسوشتید‌پرس نیز به نقل از صرافان تعداد زخمی‌ها را ۱۵ تن اعلام کرده است. نیروهای پلیس در محل حادثه به رسانه‌ها گفتند به دلیل این که روز یکشنبه سرای شهزاده تعطیل است، تلفات این حادثه کم بود، اما در تصاویری که از محل حادثه منتشر شده است تعداد زیادی فروشنده‌ ارز در محل حادثه حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نفر از اعضای پلیس طالبان که در محل حادثه حضور داشت به رسانه‌ها گفت یک دزد برای فرار از پلیس‌ها اقدام به پرتاب بمب دستی در میان صرافان کرد. این ادعای پلیس تاکنون از سوی منابع رسمی تایید نشده است. پلیس در کابل گفت که در جست‌وجوی عاملان این حادثه است؛ اما تاکنون کسی به دلیل دست داشتن در این حادثه بازداشت نشده است. نیروهای وابسته به طالبان پس از وقوع انفجار محل حادثه را محاصره کردند و به کسی اجازه نزدیک شدن به محل را ندادند.

سرای شهزاده کابل مهم‌ترین مرکز مبادله ارز خارجی در افغانستان است. گفته می‌شود نبض نوسان ارز خارجی در افغانستان در دست صرافان سرای شهزاده است و آنان تعیین‌کننده نرخ ارز در افغانستان‌اند. با این حال هم این مرکز و هم صرافان آن همیشه در معرض تهدید قرار دارند. این مرکز چندین بار مورد سرقت مسلحانه قرار گرفته است و ده‌ها صراف به قتل رسیده‌اند یا ربوده و در قبال مبلغ هنگفتی آزاد شده‌اند. هرچند دولت‌ها در دوره‌های مختلف خود را مسئول تامین امنیت صرافان در این مرکز عنوان کرده‌اند؛ اما صرافان می‌گویند همیشه در معرض خطر قرار دارند؛ تا جایی که تعداد زیادی از این صرافان برای تامین امنیت خود محافظ مسلح استخدام کرده‌اند.