نمایش یک قرن و نیم تاریخ لباس در مدرسه سلطنتی سوزن‌دوزی لندن

نمایش بیش از ۱۲۰ گلدوزی و طراحی از سال ۱۸۷۲ تا به امروز

نمایشگاه جدیدی با حضور لباس‌های تاریخی ملکه مادر، دوشس کمبریج و ادوارد هفتم در موزه مد و نساجی لندن افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه با عنوان «۱۵۰ سال مدرسه سلطنتی سوزن‌دوزی: از تاج‌وتخت تا کت‌واک» هم‌زمان با سالروز بنیان‌گذاری مدرسه سلطنتی سوزن‌دوزی (RSN) راه‌اندازی شده است.

در سال ۱۸۷۲، مدرسه سلطنتی سوزن‌دوزی بر اساس دو اصل کلیدی تأسیس شد - اول، حفظ گلدوزی دستی به عنوان یک هنر و دوم، حمایت از استقلال زنان از طریق پرداخت دستمزد برای گلدوزی که اغلب توسط زنان و به‌صورت رایگان در خانه‌ها انجام می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نمایشگاه که بزرگداشت یک قرن و نیم تلاش این مدرسه است کارهایی از نام‌های بزرگ جنبش‌های هنری و صنایع‌دستی، سفارش‌های تولیدشده برای خانواده سلطنتی بریتانیا، آثار معاصر از طراحان برتر بین‌المللی و قطعاتی هنر دست دانشجویان با استعداد ارائه می‌شود.

در این مطالعه گذشته نگر عمیق، منسوجات آرشیو ۵۰۰۰ قطعه‌ای مدرسه سلطنتی سوزن‌دوزی، همراه با نمونه‌هایی از موزه‌ها و مجموعه‌ها در سراسر بریتانیا ارائه می‌شود.

این نمایشگاه که به عنوان «کاوشی غنی و همه‌جانبه در تاریخ، مد و گلدوزی» توصیف‌شده است، بیش از ۱۲۰ گلدوزی و طراحی از سال ۱۸۷۲ تا امروز را به نمایش گذاشته است.

قطعات برجسته‌ای شامل لباس‌هایی از کلکسیون سلطنتی، ازجمله ردای ملکه الیزابت، ملکه مادر، در سال ۱۹۳۷ که از دهه ۱۹۹۰ به نمایش گذاشته نشده و همچنین شنل تاج‌گذاری ادوارد هفتم.

نمونه‌ای از لباس عروسی کیت میدلتون که استودیوی گلدوزی RSN با سارا برتون از الکساندر مک‌کوئین روی آن کار کرده بود، در کنار بنر گارتر (نوعی پرچم) ملکه مری از سال ۱۹۱۰ و یک پرتره بلک‌ورک (نوعی گلدوزی) از دوشس کمبریج به نمایش گذاشته خواهد شد.

پروژه لباس قرمز هم یکی از آثار برتر نمایشگاه است. این پیراهن در ابتدا توسط هنرمند بریتانیایی کریستی مکلود طرح‌ریزی شد تا بستری هنری برای زنان از سراسر جهان که بسیاری از آن‌ها به حاشیه رانده‌شده و در فقر زندگی می‌کنند، فراهم ‌کند تا داستان‌های شخصی خود را از طریق گلدوزی بازگو کنند. طی ۱۲ سال، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، تکه‌هایی از لباس قرمز در سراسر جهان سفر کرده و به طور مداوم روی آن‌ها گلدوزی شد. روی این لباس که از ۷۳ تکه ابریشم بورگاندی ساخته شده، ۲۳۹ زن و ۵ مرد از ۲۸ کشور جهان کار کرده‌اند. در مجموع ۱۳۶ هنرمند و ۱۰۸ داوطلب در این کار جمعی شرکت کردند.

علاوه بر آثار سلطنتی، سایر قطعات به نمایش درآمده از سفارش‌های کلیسایی گرفته تا لباس‌های نظامی و همکاری معاصر با طراحانی مانند E. Tautz و Nicholas Oakwell، در کنار نمونه‌هایی از جنبش‌های هنری و صنایع‌دستی را شامل می‌شود.

 این نمایشگاه همچنین شامل آثاری از دانشجویان قدیمی مدرسه سلطنتی است، ازجمله کسانی که بعدها در خانه‌های مد و کوتور مشغول به کارشده‌اند مانند الکساندر مک‌کوئین.

مدرسه سلطنتی سوزن‎‌دوزی در سال ۱۸۷۲ توسط شاهدخت هلنا، لیدی ویکتوریا ولبی و لیدی ماریان آلفورد برای ارائه آموزش و ارتقاء سطح گلدوزی به عنوان یک هنر افتتاح شد.

علاوه بر آثار به نمایش درآمده بازدیدکنندگان همچنین این فرصت را خواهند داشت که تکنیک‌های گلدوزی را شخصا با شرکت در کارگاه‌ها و گفتگوهایی برای الهام بخشیدن و آموزش امتحان کنند.

بیشتر از زندگی