ماجرای یک عیادت جنجالی

عیادت مجازی ظریف از نماینده ایران در سازمان ملل

twitter/JZarif

خبر ممانعت مقام‌های آمریکا از عیادت وزیر خارجه ایران از مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، در بیمارستانی در شهر نیویورک، در روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است و واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است. 

محمد جواد ظریف، در حاشیه برگزاری هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، قصد داشت که از همکار دیپلمات خود در چند ساختمان آن طرف‌تر از مقر سازمان ملل در نیویورک، عیادت کند. اما امسال ویزای صادر شده برای مقام‌های ایرانی، آن‌ها را با محدودیت تردد مواجه کرده است و بیمارستان آقای تخت‌روانچی، خارج از آن محدوده بود و به کسب مجوز از مقامات آمریکا نیاز داشت. 

وزارت خارجه آمریکا هم صدور مجوز این عیادت را به آزادی یک شهروند آمریکایی زندانی در ایران مشروط کرد، و سرانجام، وزیر خارجه ایران موفق به آن کار نشد. 

ولی آن‌چه از همه بیشتر خبرساز شد، عیادت مجازی آقای ظریف از یار دیرینه و همکار دیپلماتش بود. 

او با انتشار تصاویری از عیادت اینترنتی‌اش از آقای تخت‌روانچی، در حساب توییتر خود نوشت:‌ «به کمک تکنولوژی، توانستم دوست چهل‌ساله‌ و سفیرمان در سازمان ملل را که چند ساختمان آن‌طرف‌‌تر در بیمارستانی در شهر نیویورک بستری است، ببینم و با او صحبت کنم».

پیام طعنه‌آمیز وزیر خارجه ایران به مقام‌های آمریکا، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی به راه انداخت. بعضی چهره‌های نزدیک به دولت و رسانه‌های داخل ایران، این اقدام آمریکا را شرم‌آور و غیرانسانی خواندند. اما از سوی دیگر، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اصل ماجرا، یعنی درمان این دیپلمات ایرانی در یک بیمارستان آمریکایی را زیر سوال بردند. 

در شرایطی که تحت تحریم‌های فلج کننده، دارو و درمان در ایران روز به روز گران‌تر و دور از دسترس‌تر می‌شود، خبر درمان یک دیپلمات ارشد ایرانی در قلب آمریکا و در یکی از بهترین بیمارستان‌های این کشور، واکنش‌های منفی زیادی همراه داشته است. 

در شرایطی که بسیاری از بیماران سرطانی در ایران از پس هزینه‌های سرسام‌آور داروهای شیمیایی و درمان‌های مرتبط برنمی‌آیند، خیلی‌ها می‌پرسند که هزینه درمان آقای تخت‌روانچی از کجا تامین می‌شود. 

بعضی می‌پرسند چرا مجید تخت‌روانچی به ایران برنمی‌گردد و در ایران معالجه نمی‌شود، و جمعی از کاربران توییتر خواستار بازگشت او به ایران و ادامه درمانش در بیمارستان‌های این کشور شده‌اند.

مازیار خسروی، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشته است:‌ «…پاشو بلیت بگیر برگرد خانه مرد! اینجا دکتر درست و حسابی به اندازه کافی هست. فقط کمبود دارو است.تازه آن وقت می‌شوی یکی مثل بقیه ۸۰ میلیون».

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و از چهره‌های موسوم به «اصلاح‌طلب» ایران هم در حساب توییتری خود نوشته است:‌ «آقای تخت‌روانچی برای درمان سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری هستند و دولت آمریکا منت گذاشته که در بهترین شرایط درمان می‌شوند.توصیه می‌کنم که ایشان در اولین فرصت به ایران بیاید و درمان خود را تحت‌نظر پزشکان ایرانی ادامه دهد. اگر بهتر از آنجا درمان نشوند مطمئناً بدتر نخواهد بود».

آقای تخت‌روانچی، دیپلمات ۶۱ ساله ایرانی و از مهره‌های کلیدی و اثرگذار در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، مبتلا به سرطان است و گفته می‌شود که در یک بیمارستان تخصصی و مجهز درمان بیماری‌های سرطان، بستری است. 

مرکز سرطان «مموریال اسلون کترینگ» همان بیمارستانی است که حدود چهل سال پیش، محمد رضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، در آن تحت مداوا قرار گرفت. 

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای تخت‌روانچی از «بهترین خدمات درمانی جهان» برخوردار است.

هنوز دقیقا روشن نیست که آقای تخت‌روانچی از چه زمانی در این بیمارستان تخصصی تحت مداوا و بستری بوده است و هزینه‌های درمان او چقدر است و بر عهده کیست. 

اما واقعیت امر آن است که هزینه دارو و درمان در آمریکا کمرشکن است و گاه هزینه‌های یک روز درمان و دارو و بیمارستان و پزشک، شاید بالغ بر هزاران و بلکه ده‌ها هزار دلار شود.

در پی این واکنش‌های تند و تیز، حالا مقام‌های ایرانی از بهبودی قریب‌الوقوع آقای تخت‌روانچی خبر می‌دهند و نوید برگشتن او را به خانه داده‌اند. 

از جمله، محمدجواد ظریف،وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از عیادت مجازی از آقایتخت‌روانچی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری جوان گفته است که او به زودی بهبود می‌یابد و به خانه‌اشمی‌رود. 

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ایران هم در حساب توییتری خود نوشته است:‌ «صرفا جهت اطلاع برخی دوستانِ خیلی نگران عرض می‌شود دکتر تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل است که برای ماموریتی ۴ ساله به نیویورک اعزام شد. مدتی بعد از اقامت متوجه بیماری خود شدند که طبیعی است همان‌جا به درمان بپردازند و انشاءالله بزودی هم سر کارشان بر می‌گردند».

همزمان، علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است: «در آمریکا با توجه به وضعیت هزینه‌های درمانی این کشور، اکثر افراد شاغل و از جمله کارکنان نمایندگی ایران تحت پوشش بیمه درمانی هستند و به طور طبیعی هزینه‌های درمان ایشان توسط بیمه پرداخت می‌شود».

به نظر می‌رسد که بیماری آقای تخت‌روانچی، در همان روزهای نخست ماموریتش در نیویورک تشخیص داده شده است و او از همان موقع تحت درمان بوده است. 

به گفته وزیر خارجه ایران، با تشخیص سریع و عمل جراحی، خطر رفع شده است، ولی مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و بعد از شیمی درمانی برای ایشان پیش آمده است. 

در هر حال، محدودیت‌های تردد برای مقام‌های ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بیماری و روند درمان آقای تخت‌روانچی را در شهر نیویورک به خبری جنجالی تبدیل کرده است. 

در حالی که واکنش‌های جهانی به توییت اخیر آقای ظریف همچنان ادامه دارد، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، رویکرد وزیر خارجه ایران درباره محدودیت تردد آمریکا برای عیادت وی از نماینده ایران در سازمان ملل متحد را «ریاکارانه» خوانده است.

بیشتر از