زنان افغان در اوج خفقان و ظلمت برای حضور دوباره در جامعه تلاش می‌کنند

زنان در شهر مزارشریف با کمک سازمان ملل متحد، صنایع دستی‌شان را به نمایش گذاشتند

در اوج تلاش‌ طالبان برای اعمال قوانین سخت‌گیرانه و تبعیض‌آمیز در افغانستان، زنان در خانه‌ها و خیابان‌ها برای حضور دوباره در جامعه تلاش می‌کنند. گروهی از زنان در شهر مزارشریف روز دوشنبه نهم فروردین نمایشگاه صنایع دستی‌ برپا کردند‌.

این نمایشگاه با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار شده است. هرچند این نمایشگاه برخلاف گذشته در یک مکان بسته بود و به تعداد کمی از مردان اجازه ورود داد شد‌، اما زنان کارآفرین این اقدام را برای حضور دوباره در جامعه موثر می‌دانند.

سیما هاشمی، پزشک و کارآفرین در شهر مزارشریف می‌گوید اگر فرصت برای زنان فراهم شود می‌توانند با کار و فعالیت در بازار باعث رونق اقتصادی جامعه شوند، اما محدودیت‌ها دست آنان را بسته است.

هاشمی افزود: «در هفت ماه گذشته، اقتصاد افغانستان رو به رکود رفت و زنان نیز از فعالیت‌های اقتصادی‌ محروم شدند. ما به‌تازگی دوباره کارهای خود را آغاز کردیم و به آینده اندکی امیدوار‌یم.»

پس از نشست سران گروه طالبان در قندهار که وضع قوانین جدید علیه مردم به‌ویژه زنان را آغاز کردند، افغانستان دست‌کم ۳۰ سال به عقب برگشت. طالبان روز چهارشنبه سوم فروردین مدارس را به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم تعطیل کرد.

روز جمعه پنجم فرودین، سفر زنان به خارج از افغانستان بدون محرم ممنوع شد. طالبان روز یکشنبه هفتم فروردین فعالیت رسانه‌های بین‌المللی را در افغانستان متوقف کرد. پلیس مذهبی طالبان نیز روز دوشنبه هشتم فروردین داشتن ریش، کلاه، پیراهن و شلوار را برای مردان در محل کار اجباری کرد. در دولت نخست طالبان در سال ۱۹۹۶ به رهبری ملا عمر نیز همین مقررات سخت‌گیرانه اجرا می‌شد.در چنین وضعیتی زنان در بلخ برای تحقق آرزوها و حفظ دستاوردهایشان تلاش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکیبا شکیب، نماینده سابق بلخ در شورای شهر و از زنان کارآفرین می‌گوید باید فرصت‌ اشتغال برای زنان فراهم شود تا بتوانند به بهبود اوضاع اقتصادی خانواده‌ها کمک کنند. او می‌افزاید که بسیاری از زنان نان‌آور خانواده‌اند و مجبورند تحت هر شرایطی به کار و فعالیتشان در عرصه اقتصادی ادامه دهند.

در حالی که طالبان بدون توجه به خواست‌های مردم افغانستان و نگرانی‌های بین‌المللی در حال وضع محدودیت‌های بیشتر علیه حقوق اساسی مردم است، اما سازمان ملل با دوراندیشی در تلاش است در کنار کمک‌رسانی به فقرا و آوارگان داخلی، به بازگشت زنان به جامعه و تقویت ساختارهای دموکراتیک نیز کمک کند.

آخیم شتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در برنامه گشایش نمایشگاه صنایع دستی زنان در شهر مزارشریف گفت: «دیدار با زنان کارآفرین در مزارشریف برایم الهام‌بخش بود. ما به‌تازگی با سازمان امداد اسلامی، قراردادی به ارزش یک و نیم میلیون دلار امضا کردیم و با این مبلغ تلاش می‌کنیم از فعالیت‌های زنان کارآفرین حمایت کنیم. این سرمایه‌گذاری بر فعالیت زنان کارآفرین متمرکز است تا آنان را در احیای فعالیت‌ها و بهبود زندگی‌شان کمک کند.»

با این حال، رفتار دوگانه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در برخورد با طالبان، گاهی باعث ناامیدی و سرخوردگی مردم افغانستان نیز می‌شود.

مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین سفرش به افغانستان روز چهارشنبه دهم فروردین با سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه تروریستی حقانی و وزیر کشور طالبان ملاقات کرد. معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در حالی با حقانی ملاقات کرد که او در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد و پلیس فدرال آمریکا برای سر این تروریست بین‌المللی‌ ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

بیشتر از جهان