ارائه طرح دوحزبی در کنگره برای حفاظت از اسرائیل در صورت توافق با ایران

عنوان این طرح «قانون حفظ امنیت اسرائیل در برابر عوامل نیابتی ایران» است

هدف این طرح «محافظت از دوستانمان در اسرائیل در برابر بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی و عواملش در خاورمیانه» است-Shutterstock

شماری از اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب عمده سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه، طرحی را تهیه کرده‌اند که بر مبنای آن، دولت ایالات متحده موظف می‌شود در صورت دستیابی به توافق با تهران برای احیای برجام، اطلاعات مربوط به چگونگی لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را منتشر کند.

به گزارش نشریه واشنگتن فری‌بیکن که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را به‌طور اختصاصی دریافت کرده است، رانی جکسون، نماینده تگزاس از حزب جمهوری‌خواه، و استفانی مورفی، نماینده فلوریدا، به همراه ۱۹ تن دیگر از اعضای مجلس نمایندگان از هر دو حزب، در روز پنجشنبه این طرح را ارائه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عنوان این طرح «قانون حفظ امنیت اسرائیل در برابر عوامل نیابتی ایران» است و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، را موظف می‌کند به کنگره بگوید چطور لغو تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند که حماس و حزب‌الله، دو گروه تروریستی را که علیه اسرائیل عملیات انجام می‌دهند، از نظر مالی حمایت کند.

این طرح همچنین وزیر دفاع را مکلف می‌کند توانایی‌ها و قابلیت‌های گروه‌های تروریستی را به تفصیل در اختیار کنگره بگذارد و توضیح دهد چگونه بخش‌هایی از تحریم‌های ایران که در پی حصول توافق در وین برای احیای برجام برچیده خواهند شد، بر این گروه‌ها و توانایی‌های آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

این ائتلاف دوحزبی از قانون‌گذاران آمریکایی ابراز نگرانی کرد که لغو تحریم‌ها باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود را تقویت کند و حملات تروریستی علیه اسرائیل افزایش یابد. لغو تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین موضوع‌های گفت‌وگو میان طرفین مذاکرات در وین است.

رانی جکسون که از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان است، به فری بیکن گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند تهدید ناشی از عوامل نیابتی ایران مانند حماس و حزب‌الله را نادیده بگیرد... این تروریست‌ها یک تهدید وجودی علیه یکی از بزرگ‌ترین متحدان ما، اسرائیل، و دموکراسی در سراسر جهان‌اند.»

او با بیان اینکه هدف این طرح «محافظت از دوستانمان در اسرائیل در برابر بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی و عواملش در خاورمیانه» است، گفت که ایران یک تهدید علیه ایالات متحده، اسرائیل و امنیت و ثبات جهانی است، زیرا رژیم جمهوری اسلامی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند و به دنبال سلاح هسته‌ای است.

این طرح برای آنکه قانونی شود، باید در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تایید برسد. دموکرات‌ها در هر دو مجلس در اکثریت‌اند و دولت بایدن بارها اعلام کرده که هدف از مذاکرات بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است.

بیشتر از جهان