افرادی در افغانستان با مدارک جعلی خبرنگاری امتیاز دریافت می‌کنند

در ماه مارس، ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده است

شماری از خبرنگاران با برگزاری نشستی، گفتند در هفت ماه گذشته، افراد غیرمرتبط با جعل مدارک خبرنگاری، ویزای کشورهای غربی را ‌دریافت کرده‌اند‌ـ ایندیپندنت فارسی

شماری از خبرنگاران فعال در کابل روز چهارشنبه ۱۰ فروردین، با برگزاری نشستی خبری ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران گفتند در هفت ماه گذشته، افراد غیرمرتبط با کار رسانه‌ای با جعل مدارک خبرنگاری، امتیازهایی دریافت کرده‌اند.

رسول شهزاد، از خبرگزاری دید، به ایندیپندنت فارسی گفت یک نهاد به نام «فدراسیون خبرنگاران افغانستان» خودسرانه به افراد غیرمرتبط با کار رسانه‌ای مدرک خبرنگاری داده است و این افراد، با هماهنگی سازمان‌های خارجی، ویزای کشورهای غربی را دریافت کرده‌اند‌.

به گفته شهزاد، شماری از افرادی که با اسناد جعلی، ویزای بشردوستانه برخی از کشورها را دریافت کرده‌اند‌ از افغانستان خارج شده‌اند و شماری دیگر نیز تلاش می‌کنند در روزهای آینده از این کشور خارج شوند. او با انتقاد از عملکرد «فدراسیون خبرنگاران افغانستان»، گفت خبرنگاران واقعی و کسانی که در شرایط دشوار کنونی در افغانستان کار می‌کنند، شایسته این امتیاز شناخته نشدند.

شهزاد افزود: «ما امروز نشست دادخواهی برگزار کردیم تا به اطلاع سازمان‌های حامی خبرنگاران برسانیم که افراد غیرمرتبط با کار رسانه‌ای از نام خبرنگاران سوءاستفاده می‌کنند و امتیازهای ما را می‌گیرند. همه سازمان‌هایی که قصد حمایت از خبرنگاران افغانستان را دارند باید در این زمینه دقت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین صنوبر پارسا صدیقی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای در کابل، در نشست اعتراضی خبرنگاران گفت پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ۸۵ درصد زنان خبرنگار شغلشان را از دست داده‌اند و امیدی برای کار در رسانه‌ها وجود ندارد.

این خبرنگار فعال در کابل از سازمان‌های حامی رسانه‌های آزاد خواست از زنان خبرنگار در افغانستان حمایت کنند و اجازه ندهند که دستاوردهای آنان در زمینه آزادی بیان و حقوق بشر نابود شوند.

مسرور لطفی، عضو اجرایی اتحادیه ملی روزنامه نگاران افغانستان، گفت تنها در ماه مارس، ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

این خبرنگاران در حالی به افزایش خشونت‌، وضع محدودیت، تعطیلی رسانه‌ها و سوءاستفاده از نام خبرنگاران اعتراض می‌کنند که اخیرا طالبان فعالیت رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان را متوقف کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، از طالبان خواست به ارزش‌های انسانی و خواست‌ مردم افغانستان احترام بگذارد، زیرا آزادی بیان، حقوق بشر و حق آموزش ارزش‌های غربی نیستند، بلکه همه انسان‌ها در هر نقطه‌ای از جهان باید به آن دسترسی داشته باشند.

وضع محدودیت‌های سختگیرانه طالبان بر رسانه‌ها ضمن اینکه باعث تعطیلی پیاپی رسانه‌ها شده، دسترسی به اطلاعات را نیز در افغانستان محدود کرده است.