ارتش روسیه در جنگ اوکراین پوتین را فریب می‌دهد؟

«پوتین نمی‌دانست ارتش او در اوکراین سربازان وظیفه را به خدمت گرفته است و به کشتن می‌دهد»

مشاوران پوتین می‌ترسند حقیقت را به او بگویند - Mikhail METZEL / AFP

گویا «تنش مداوم» میان سران ارتش روسیه و رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین افزایش یافته است و نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده مدعی شده‌اند آقای پوتین در پی بارها شکست خوردن در اوکراین حس می‌کند ارتش او را فریب می‌دهد.

کیت بدینگفیلد، مدیر روابط عمومی کاخ سفید گفت دولت از شکاف میان پوتین و مشاورانش «اطلاعاتی» دارد، اما شواهد دال بر این ادعا را ارائه نکرد.

او در نشست خبری روزانه کاخ سفید گفت: «به اعتقاد ما مشاوران پوتین به او درباره عملکرد بد روسیه و فلج شدن اقتصاد این کشور بر اثر تحریم‌ها اطلاعات غلط می‌دهند، زیرا مشاوران ارشد از گفتن حقیقت به او می‌ترسند.»

«به این ترتیب هرچه می‌گذرد بیشتر معلوم می‌شود که جنگ پوتین خطای راهبردی بزرگی بوده است که موجب شده روسیه در درازمدت ضعیف‌تر و در صحنه جهانی روزبه‌روز منزوی‌تر شود.»

سخنان او تکرار گزارش‌هایی است که پیش‌تر بدون ذکر نام از مقام‌های ایالات متحده منتشر شده بود و در آن‌ها از گسستی آشکار در رسیدن اطلاعات دقیق به کرملین سخن به میان آمده بود.

این مقام مسئول در مصاحبه با نشریه هیل گفت: «پوتین نمی‌دانست ارتش او در اوکراین سربازان وظیفه را به خدمت گرفته است و به کشتن می‌دهد.»

جو بایدن هنگام عکس انداختن در حال واکسن زدن به خبرنگاران گفت «نمی‌تواند» درباره تنش میان سران ارتش پوتین نظری بدهد، اما وزارت امور خارجه، پنتاگون و مقام‌های دولت بریتانیا همگی این ادعاها را تکرار کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دردر نشست خبری در الجزایر گفت این گزارش‌ها نشانه‌ای از «پاشنه آشیل» یک حکومت خودکامه است که در آن مردم نمی‌توانند حقیقت را به فرد قدرتمند بگویند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون افزود «ناراحت‌کننده» است که پوتین احتمالا «درک کاملی از میزان شکست نیروهایش» در اوکراین «ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش واشینگتن‌پست، کربی گفت: «این ارتش خودش است. این جنگی است که خودش به پا کرد. خودش انتخاب کرد ... و مطمئنا، یکی از پیامدهای آن می‌تواند تلاشی نه‌چندان وفادارانه در مذاکرات برای حصول به توافق در اینجا باشد. اگر کاملا از عملکرد ضعیف خود مطلع نباشد، پس مذاکره‌کنندگانش چطور به توافقی پایدار دست خواهند یافت؟»

فضای پر ابهام جنگ و روایت‌های متعارض سبب شده است تا چندوچون عملکرد ضعیف یا غیر ضعیف ارتش روسیه دقیقا مشخص نباشد. به گفته رئیس ستاد ارتباطات دولت (GCHQ) که یکی از نهادهای اطلاعاتی بریتانیا است، «ارزیابی» آقای پوتین از وضعیت «خیلی اشتباه» بوده است.

سر جرمی فلمینگ، رئیس نهاد اطلاعاتی GCHQ بریتانیا، روز پنجشنبه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) در استرالیا و دریکی از سخنرانی‌های نادر علنی خود عملکرد سربازان بی‌روحیه روسیه از سرنگون سازی هواپیمای خودی و خرابکاری در تجهیزات خودشان تا سرپیچی از دستورها را شرح خواهد داد.

طبق ادعای متن از پیش منتشر شده گفته‌های او که در رسانه‌های بریتانیایی اسکای نیوز و گاردین منتشر شد، مهاجمان سایبری روسیه در کشورهای مخالف تهاجم آقای پوتین«به دنبال اهدافی» فراتر فراتر از اوکراین‌اند.

انتظار می‌رود او در مورد آماده شدن گروه نظامی خصوصی واگنر برای اعزام تعداد بیشتری از سربازان مزدور به جنگ در اوکراین هم بگوید که آقای پوتین احتمالا از آن‌ها به‌عنوان "گوشت دم توپ" برای محدود کردن تلفات ارتش استفاده می‌کند.

در گفته‌های او آمده است: «شاهد بوده‌ایم سربازان بی‌سلاح و بی‌روحیه روسیه از دستورها سرپیچی می‌کنند، در تجهیزات خود خرابکاری می‌کنند و حتی هواپیمای خودی را به اشتباه سرنگون می‌کنند.»

در ادامه این گفته‌ها آمده است: «و حتی با آن‌که معتقدیم مشاوران پوتین می‌ترسند حقیقت را به او بگویند برای حکومت روسیه روند اوضاع و میزان این ارزیابی‌های اشتباه مثل روز روشن است.»

© The Independent

بیشتر از جهان