پوتین و شولتس بر سر چگونگی پرداخت بهای گاز به توافق نرسیدند

ولادیمیر پوتین چهارشنبه گذشته اعلام کرد مسکو از این پس برای فروش گاز به کشورهای غیردوست فقط روبل روسیه را می‌پذیرد

وزیران انرژی گروه‌ هفت کشور صنعتی به صورت مشترک، پرداخت روبل در ازای گاز را رد کردند-JOHANNA GERON, Sergei GUNEYEV /AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ۳۰ مارس، در گفت‌وگوی تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت که درخواست مسکو از اروپا برای پرداخت بهای گاز صادراتی این کشور به روبل به معنای بدتر کردن شرایط قرارداد نیست.

کرملین در بیانیه‌ای، درباره تماس رئيس‌جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان اعلام کرد: «تصمیم اتخاذ شده نباید به بدتر شدن شرایط قرارداد برای شرکت‌های اروپایی واردکننده گاز منجر شود.»

سخنگوی دولت آلمان نیز پس از تماس تلفنی میان رهبران روسیه و آلمان گفت که اولاف شولتس با اشاره به توافق گروه ۷ تاکید کرد بهای انرژی وارداتی از روسیه طبق قرارداد تنها به دلار یا یورو پرداخت می‌شود. سخنگوی دولت آلمان افزود که ولادیمیر پوتین بر آغاز اجرایی شدن قانون فروش گاز در ازای روبل از یکم آوریل تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین چهارشنبه گذشته اعلام کرد مسکو از این پس برای فروش گاز به کشورهای غیردوست فقط روبل روسیه را می‌پذیرد؛ اما افزود که انتقال گاز به مشتری‌های این کشور بر اساس قراردادهای پیشین ادامه می‌يابد.

بر اساس قراردادهای جاری، بهای گاز وارداتی از روسیه به دلار پرداخت می‌شود؛ اما تحریم‌های بانکی روسیه راه انتقال ارز به روسیه را مسدود کرده است.

وزیران انرژی گروه‌ هفت کشور صنعتی به صورت مشترک، پرداخت روبل در ازای گاز را رد کردند و آن را نقض آشکار و یک‌جانبه قراردادهای موجود دانستند.

امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه، هم روز سه‌شنبه، ۲۹ مارس، در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، گفت که برای مصرف‌کنندگان غربی پرداخت روبل ممکن نیست.

با این حال روسیه اعلام کرده است که گاز را رایگان عرضه نمی‌کند و اگر پرداختی صورت نگیرد، صدور گاز قطع می‌شود.

گازپروم، شرکت دولتی گاز روسیه، نزدیک به ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می‌کند. اتحادیه اروپا قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به دو سوم برساند و تا سال ۲۰۲۷، به واردات سوخت فسیلی از روسیه پایان دهد.

بیشتر از جهان