حضوری شدن آموزش با وجود کرونا؛ مدارس غیرایمن و والدین نگران

در ایران ۶۳ میلیون نفر دوز اول، ۵۶ میلیون نفر دوز دوم و فقط ۲۶ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند

آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس از روز ۱۴ فروردین آغاز خواهد شد-اعتمادآنلاین

بنا بر اعلام آموزش و پرورش، از روز چهاردهم فروردین، حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری است و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از حضوری شدن آموزش در مدارس بعد از تعطیلات نوروزی خبر داده است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس از روز ۱۴ فروردین آغاز خواهد شد، افزود: «البته از اوایل سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، تقریبا ۴۵ درصد مدارس حضوری شدند و هنرستان‌ها هم ۱۰۰ درصد آموزش حضوری داشتند.»

این مسئول آموزش و پرورش بدون اشاره به نظرسنجی‌های انجام‌شده، از ابراز تمایل دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به آموزش حضوری خبر داد و گفت: «میانگین نمرات در آموزش مجازی طی سال گذشته نشان داد که با افت تحصیلی مواجه‌ایم».

کاظمی همچنین تاکید کرد: «طبق آخرین جلسه برگزار شده برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان در مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تهویه کلاس‌های درس در دستور کار قرار دارد.»

گفته‌های معاون وزارت آموزش و پرورش درباره اشتیاق برای آموزش حضوری مدارس در حالی است که با توجه به آمارهای منتشرشده درباره تداوم شیوع کرونا در ایران، بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان به محیط‌های آموزشی‌ نگران‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به دهم فروردین، دو هزار و ۹۸۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند و ۴۹ بیمار نیز در این بازه زمانی جان باختند. در همین حال، یک هزار و ۵۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

این آمار در شرایطی است که به گفته برخی از کارشناسان، بعد از تمام شدن دیدوبازدیدها و سفرهای نوروزی، امکان افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و حتی آغاز یک موج دیگر هم وجود دارد. همان‌طور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز هشتم فروردین گفت: «با اینکه فروکش کردن کرونا را شاهدیم، اگر شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی رعایت نشود، به شرایط بحرانی بازمی‌گردیم.»

این اظهار نگرانی با توجه به این موضوع است که ۳۰۶ شهرستان در وضعیت زرد نشانه‌گذاری شده‌اند. علاوه بر آن، ۲۴ شهرستان هنوز در وضعیت قرمز و ۶۸ شهرستان در وضعیت نارنجی‌اند و افزایش سفرهای نوروزی این احتمال را تقویت می‌کند که رنگ‌بندی شهرها در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تغییر کند.

جابه‌جایی‌های گسترده ‌مردم در ایام نوروز در شرایطی انجام شد که بنا به گزارش وزارت بهداشت، در ایران ۶۳ میلیون نفر دوز اول، ۵۶ میلیون نفر دوز دوم و فقط ۲۶ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. در این میان، با اینکه اعلام شد ۹۰ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند، از واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۲ سال آماری در دست نیست. آن هم در حالی که به گفته وزیر بهداشت، ۲۰ درصد مبتلایان به اومیکرون در ایران را کودکان تشکیل می‌دهند.

نگرانی والدین از حضور فرزندانشان در مدارس به این دلیل است که بررسی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهد در فضای مدارس چالش‌های پرخطری درباره کرونا وجود دارد. آخرین آمارهای منتشر شده از میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس (بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ اسفند )۱۴۰۰ با بررسی بیش از پنج هزار و ۸۴۷ مدرسه نشان داد هنوز در اغلب مدارس، بسیاری از موارد مهم رعایت نمی‌شود.

این موارد عبارتند از: متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، رعایت نکردن فاصله‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان، رعایت نکردن چیدمان صندلی‌ها بر اساس فاصله ایمن، رعایت نکردن استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه هوا در کلاس‌ها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مدارس. در چنین شرایطی، مشخص نیست که چه تعدادی از والدین با حضور فرزندانشان در فضای پرخطر مدارس موافقت می‌کنند و آن‌ها را به این کلاس‌های درس غیرایمن می‌فرستند.