ادعای مدیرعامل بهشت‌زهرا: گران‌ترین قبر ۲۵ میلیون تومان است

تجارت قبر شغل دائمی برخی افراد در مجاورت بهشت‌زهرا است

«در بهشت‌زهرا برای هر فرد یک قبر رایگان موجود است» - ایلنا

با وجود انتشار اخبار متعدد درباره قیمت‌های نجومی قبر در تهران، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا ادعا کرد که گران‌ترین قبر در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۵ میلیون تومان به فروش رسیده است.

به گفته او، فروش قبر در این سازمان فقط به‌ طور رسمی و از طریق مراجعه به بخش «عروجیان» امکان‌پذیر است و افراد در صورتی‌ می‌توانند قبر بخرند که متوفی در آن دفن شود.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در پاسخ به این سوال که قبرهای گران در اختیار چه افرادی قرار می‌گیرد، به خبرگزاری ایلنا گفت: «این مسئله بر مبنای درخواست مراجعه‌کننده و صاحب متوفی و خانواده‌ها انجام می‌شود. بر اساس نظر خانواده متوفی در قسمت‌های مختلف و با توجه به ظرفیت قطعه، قبر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.»

سعید غضنفری این را هم گفت که در بهشت‌زهرا برای هر فرد یک قبر رایگان موجود است. پیش‌تر سخنان ناهید خداکرمی، عضو سابق شورای شهر تهران، درباره رایگان بودن قبر برای مردم جنجال‌برانگیز شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبرهای رایگانی که سازمان بهشت‌زهرا به متوفیان می‌دهد، در قطعات جدیدی واقع‌اند که آسفالت نشده‌اند و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی ندارند و در آنجا درختکاری هم نشده است.

خانواده‌ها اگر تمایل داشته باشند متوفی را در قطعات قدیمی‌تر که امکانات بهتری دارند، به خاک بسپارند، باید پول بپردازند و این رقم بسته به نوع قطعه متفاوت است.

بیشتر افراد مایل‌اند عزیز از دست رفته خود را در قطعه‌ای دفن کنند که سرسبز باشد که در این‌ صورت باید رقم‌های بالاتری پرداخت کنند.

با وجود اینکه مدیرعامل بهشت‌ زهرا ادعا می‌کند خرید و فروش قبر فقط از طریق درگاه رسمی این سازمان امکان‌پذیر است، شواهد نشان می‌دهد که دلالی قبر در مجاورت بهشت‌زهرا به شغل دائم برخی افراد تبدیل شده است. پیش‌تر یکی از همین افراد درباره آگهی فروش قبر به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، به خبرگزاری برنا گفته بود: «قبری که قصد فروش آن را داریم، در قطعه ۹ بهشت‌ زهرا است؛ با قدمت ۴۲ سال به بالا، جای خوب. این قبر به همه‌جا دسترسی عالی دارد.»

انتشار آگهی‌های فروش قبر در سایت‌ها حالا دیگر ممنوع است اما خریدوفروش قبر در مبادی غیررسمی همچنان ادامه دارد و آن‌طور که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، مبالغ آن از ۵۰ میلیارد تومان شروع می‌شود و به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

در برخی نقاط خوش آب‌وهوای تهران مثل تجریش نیز قبرهایی به قیمت‌های دو میلیارد تومان وجود دارد. پایگاه خبری انتخاب نیز از فروش قبرهای ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی در برخی نقاط لواسان خبر داده بود.