چین روز چهارشنبه، میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است

این سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است

اجلاس دو روزه در چین، به میزبانی وانگ یی، وزیر خارجه چین، برگزار می‌شود - TIZIANA FABI / AFP

وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (دهم و یازدهم فروردین)، میزبان اجلاسی دو روزه با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است. وزرای خارجه قطر و اندونزی نیز به عنوان مهمان‌های ویژه به این نشست دعوت شده‌اند.

وانگ وین‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، هشتم فروردین در نشستی خبری در پکن، از برگزاری این نشست خبر داد و گفت که وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان به این گردهمایی که بیشتر بر کمک‌های بشردوستانه تمرکز خواهد داشت، دعوت شده‌اند.

وین‌بین گفت: «افغانستان در مرحله‌ای حساس قرار دارد و افغان‌ها با مشکلات متعدد داخلی و خارجی مواجه‌اند و اکنون به کمک و حمایت جامعه جهانی نیاز دارند. در این برهه حساس باید به آنان کمک شود.»

اجلاس دو روزه در چین که بر محور اوضاع افغانستان و به‌ویژه افزایش کمک‌های بشردوستانه به این کشور استوار است، به میزبانی وانگ یی، وزیر خارجه چین، برگزار می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد. وزیران خارجه قطر و اندونزی نیز مهمانان ویژه در این اجلاس‌اند.

در چند روز اخیر، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی، در حاشیه مجمع دوحه با شماری از رهبران جهان درباره وضعیت کنونی افغانستان گفت‌وگو کردند و تخصیص کمک‌های جدید به افغانستان را وعده دادند. وزیر خارجه اندونزی با مولوی متقی نیز دیدار کرد و وعده داد کمک‌های بشردوستانه کشورش به افغانستان ادامه خواهد یافت.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، نیز به نشست دو روزه چین در مورد افغانستان دعوت شده است. وزارت خارجه پاکستان، سه‌شنبه، نهم فروردین، با انتشار اطلاعیه‌ای، از سفر قریشی به چین برای شرکت در اجلاس مذکور خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «پاکستان به طور کامل از رویکرد منطقه‌ای در مورد افغانستان برای ارتقای صلح و ثبات پایدار در منطقه حمایت می‌کند و همچنان به حمایت خود از تلاش‌های جامعه جهانی برای پیشبرد اهداف مشترک یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مستقل، مرفه و یکپارچه ادامه خواهد داد.»   

چین در حالی این اجلاس دو روزه را برای رسیدگی به وضعیت کنونی افغانستان و تلاش برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور تحت حاکمیت طالبان برگزار می‌کند که هفته پیش، وانگ یی، وزیر خارجه این کشور، در سفری غیرمنتظره به کابل رفت و با ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، و دیگر مقام‌های این گروه دیدار کرد. وزیر خارجه چین در دیدار با مقام‌های بلندپایه طالبان بر همکاری چین با طالبان در زمینه‌های حل مسائل سیاسی، اقتصادی و بهبود روابط بازرگانی میان دو کشور تاکید کرد.