الجزایر برخلاف میل خود وارد خط بحران روسیه و اوکراین می‌شود

آنچه الجزایر را به بحران روسیه و اوکراین می‌کشاند، موضوع گازرسانی به اروپا است

BULENT KILIC / AFP

به نظر می‌رسد که الجزایر پس از تبدیل شدن به یک مقصد دیپلماتیک بین‌المللی، برخلاف میل خود وارد خط بحران جنگ روسیه و اوکراین می‌شود. سفر «دمیتری شوگایف»، مدیر سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه، به الجزایر پیش از ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به این کشور، رقابت شرق و غرب را در خاک الجزایر آشکار می‌کند.

وزارت دفاع الجزایر اعلام کرد که سعید شنقریحه، رئیس ستاد ارتش الجزایر، با دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه، در حضور افسران ارشد، سفیر روسیه در الجزایر، و اعضای هیئت روسی، دیدار کرد. در بیانیه‌ وزارت دفاع الجزایر آمده است که این دیدار در پایان سفر هیات روسی به الجزایر انجام شد که از ۲۳ تا ۲۵ مارس، به منظور شرکت در نشست عادی کمیته مشترک الجزایر و روسیه برای همکاری‌های نظامی و فنی، ادامه داشت.

در واقع، تصمیم مسکو به اعزام یک مقام ارشد نظامی به الجزایر در نخستین سفر یک هیات بلندپایه از زمان آغاز جنگ اوکراین، و قبل از ورود وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است در ۳۰ مارس وارد الجزایر شود، حاکی از وضعیت جدیدی است که چه مثبت و چه منفی، الجزایر با آن مواجه شده است؛ به‌ویژه که پیش از سفر هیئت روسی، مقام‌های کشورهای غربی سفرهای پی‌درپی به الجزایر داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال تحرکات دیپلماتیک یادشده، برخی از طرف‌ها بر این باورند که آنچه الجزایر را به بحران روسیه و اوکراین می‌کشاند، موضوع گازرسانی به اروپا است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این وضعیت با موضع الجزایر در قبال جنگ مرتبط است.

تحرکات فشرده دیپلماتیک

تحرکات دیپلماتیکی که در پی حمله روسیه به اوکراین، الجزایر میزبان آن‌ها بوده است، با سفر لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا، آغاز شد، سپس پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، گفت‌وگوی تلفنی داشت. در گام بعدی، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، وارد الجزایر شد، و پس از آن آگوستو سانتوس سیلوا، وزیر خارجه پرتغال، از الجزایر دیدار کرد. این در حالی است که سفر ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه، به الجزایر که قرار بود در روزهای ۲۳ و ۲۴ مارس انجام شود، به تعویق افتاد.

در پیوند با سفر دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال همکاری‌های نظامی - فنی روسیه، به الجزایر، سمیر محرز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با «ایندیپندنت عربی» اظهار داشت که این سفر که پیش از ورود آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا به الجزایر انجام شد، یک اقدام پیش‌گیرانه است. او خاطرنشان کرد که طرف روسی در دیدار با مقامات الجزایر، دیدگاه خود را درباره منازعه با همسایه غربی (اوکراین)، بر اساس روابط قوی و مستحکم و همکاری‌های تاریخی و راهبردی که روسیه و الجزایر را به هم پیوند می‌دهد، ارائه کرده است.

سمیر محرز افزود که الجزایر از نظر تاریخی جزو کشورهای نزدیک به سیاست‌های روسیه است و همین ویژگی، الجزایر را به سومین واردکننده تسلیحات روسی تبدیل کرده است. او خاطرنشان کرد که با این حال، مسکو با این تحرکات نمی‌خواهد شکاف راهبردی جدیدی ایجاد کند؛ به ویژه ‌که شخصیت‌های بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی در روزهای آینده از الجزایر دیدار خواهند کرد.

پیامدهای جنگ اوکراین

از سوی دیگر، سعید هادف، کارشناس امور کشورهای مغرب عربی، در گفت‌وگو با «ایندیپندنت عربی» گفت که الجزایر از آغاز بحران بین غرب و روسیه در اوکراین، خود را در کانون این بحران یافته است. این کشور در چارچوب تلاش‌هایش برای خودداری از فروافتادن در این باتلاق، سعی کرد سیاست سکوت و بی‌طرفی در پیش گیرد. به همین دلیل، الجزایر در جریان رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد حمله روسیه به اوکراین، از رای دادن امتناع ورزید. سپس، طرف‌های مختلف غربی به الجزایر رفتند تا رهبران این کشور را به سهم‌گیری در صدور گاز به اروپا متقاعد کنند.

او افزود، پیش‌بینی این‌که روسیه از متحدانش چه انتظاری خواهد داشت، دشوار است، اما به نظر می‌رسد که سفر رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی- فنی روسیه به الجزایر در حالی انجام شد که مسکو با چالش‌های ناشی از طولانی شدن جنگ، پیامدهای ناگوار تحریم‌ها روبه‌رو است، و نیز نگران است که متحدانش  را از دست بدهد.

سعید هادف خاطرنشان کرد که به دلیل روابط مستحکم الجزایر با متحد راهبردی آن (روسیه) و روابط پایدار آن با کشورهای غربی، پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین نقش اساسی در تحرکات دیپلماتیک اخیر در الجزایر دارد. بنابراین، الجزایر که در وضعیت حساس و چالش‌برانگیزی قرار گرفته است، می‌کوشد تا به منظور حفظ مواضع و متحدان خود، و نیز اجتناب از خشم غرب به رهبری واشنگتن، با نهایت هشیاری و دوراندیشی عمل کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه