ساعت زمین؛ ۶۰ دقیقه خاموشی برای نجات محیط زیست

نابودی محیط زیست و طبیعت، تهدید دیگری برای سلامت زمین است که امروز توجه جهانیان را می‌طلبد

ساعت زمین، هرسال در آخرین شنبه ماه مارس با خاموشی چراغ‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ شب برگزار می‌شود - Luis ROBAYO / AFP

ساعت زمین جنبشی به نفع محیط زیست است که از سال ۲۰۰۷ در سیدنی استرالیا و به همت صندوق جهانی طبیعت (WWF)، سازمان‌دهی شد تا در مورد تغییرات اقلیمی و روش‌های حمایت از محیط زیست به مردم سراسر دنیا آگاهی بدهد.

ساعت زمین هرسال در آخرین شنبه ماه مارس که آخرین ماه از فصل زمستان است با خاموشی چراغ‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ شب برگزار می‌شود. هدف آن تشویق همگان به اسراف نکردن و خاموشی چراغ‌های غیرلازم است، اما نه‌ فقط برای یک ساعت. این کار به قصد جلب توجه همه انسان‌های کره زمین از جمله خانواده‌ها، تاجران، مزرعه‌داران، کارکنان شرکت‌های بزرگ، روسا و کارمندان به موضوع خطر تغییرات اقلیمی و نیز استفاده نابجا از بسیاری منابع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین رویداد ساعت زمین در ۳۱ مارس سال ۲۰۰۷ برگزار شد و همان بار اول، ۲۰۰۰ شرکت تجاری و بیش از دو میلیون حامی از ۱۸۵ کشور جهان آمادگی‌شان را نشان دادند و یک ساعت چراغ‌های محل کار یا خانه‌هایشان را خاموش کردند، اتفاقی که کم‌کم و هر سال با حمایت بیشتری از جانب مردم سراسر دنیا، افراد و شرکت‌های شناخته‌شده و مشهور روبه‌رو شد. این جنبش می‌خواهد با انجام کاری بسیار ساده مردم را به فکر کردن درباره مسائل مرتبط با زمین و آنچه طبیعت را تهدید می‌کند، وادارد.

مردم سراسر جهان در ۱۰ سال گذشته، بدون نیاز به شناخت یکدیگر، در ساعت زمین در جنبشی نیرومند که هدفش صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پیشگیری از گرمایش زمین و تغییرات بیشتر اقلیم است، شرکت می‌کنند.

نابودی محیط زیست و طبیعت تهدید دیگری برای سلامت زمین است که امروز توجه جهانیان را می‌طلبد. ساعت زمین در تلاش است تا قدرت‌های جهان و مردم سرزمین‌های مختلف را به حفاظت از محیط زیست دعوت کند؛ نه‌تنها به این دلیل که حفظ محیط زیست سلاحی قدرتمند در برابر بحران آب‌وهوا به حساب می‌آید، بلکه به دلیل اهمیتی که در تضمین شادی، سلامت، رفاه و حتی بقای انسان‌ها دارد.

ساعت زمین کاری بیش از یک اقدام نمادین برای خاموش کردن چراغ‌ها است. حالا، این حرکت به کنش‌ها و واکنش‌های بسیاری در جهت تاثیر مثبت بر محیط زیست منتهی شده است و به مردم یادآوری می‌کند که چگونه قدرت اتحاد و اقدام جمعی آن‌ها به ایجاد تغییرات بزرگ منجر می‌شود.

بیشتر از جهان