غنا؛ «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران»

در میان پنج کشوری که بر روی کاغذ در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، غنا اول و افغانستان پنجم هستند

گزارش‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد مجموع سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال ۱۳۹۹ به رقم ناچیز ۱.۳۸۸ میلیارد دلار رسیده است- AFP

وزارت صمت با انتشار گزارشی اعلام کرد در حال حاضر کشور آفریقایی «غنا» بیشترین سرمایه‌گذار خارجی مصوب در ایران را دارد.

تازه‌ترین آمار‌های این وزارت‌خانه نشان می‌دهد «غنا» با یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب، در رتبه نخست کشور‌های سرمایه‌گذار در ایران قرار گرفته است.

آن‌طور که گزارش وزارت صمت می‌گوید از فروردین تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ از حدود شش میلیارد دلار سرمایه‌گذری خارجی مصوب، سهم امارات ۸۳۵ میلیون دلار بوده است.

سومین کشور این فهرست هم بریتانیا با ۳۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است.

آفریقای جنوبی با ۲۹۲ میلیون دلار و افغانستان با ۲۲۳ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی این جدول قرار دارند.

این آمار‌ها تنها مربوط به «سرمایه‌گذاری مصوب» این کشور‌ها در ایران است و وزارت صمت هیچ توضیحی درباره میزان تحقق و عملیاتی شدن این سرمایه‌گذاری‌ها نداده است.

مقام‌ها و نهاد‌های تجاری در جمهوری اسلامی در اعلام رقم سرمایه‌گذاری‌های خارجی به طور معمول ارزش طرح‌های روی کاغذ را اعلام می‌کنند و چندان تمایلی به بیان مصادیق عینی این سرمایه‌گذاری‌ها ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد مجموع سرمایه گذاری خارجی در ایران از ۸۰۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به رقم ناچیز ۱.۳۸۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

این در حالی است براساس گزارش سال گذشته «آنکتاد» کشور کوچک امارات در همسایگی ایران در سال ۲۰۲۰ نزدیک به بیست میلیارد دلار سرمایهٔ مستقیم خارجی جذب کرده است.

«آنکتاد» مخفف نام انگلیسی «سازمان تجارت و توسعهٔ ملل متحد» است که دفتر آن در ژنو قرار دارد و هر سال گزارشی از میزان سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف جهان منتشر می‌کند.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد ترکیه از دیگر همسایگان ایران در سال ۲۰۲۰ توانسته هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

براساس این گزارش عربستان سعودی نیز موفق به جذب پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شده است.

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری خارجی یکی از عوامل اصلی انحطاط اقتصادی ایران در چهار دههٔ گذشته است که منجر به عقب ماندن اقتصاد این کشور از بسیاری از همسایگان خود شده است.