ناسا: بیش از پنج هزار جهان فراتر از منظومه شمسی ما وجود دارد

احتمال دارد صدها میلیارد سیاره در سراسر کهکشان راه شیری وجود داشته باشد

تاکنون، از میان سیاره‌های فراخورشیدی تایید شده، ۳۰ درصد گازی، ۳۱ درصد ابرزمین‌ها و ۳۵ درصد شبیه نپتون‌اند-NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

به گفته دانشمندان ناسا در حال حاضر بیش از پنج هزار سیاره تایید شده فراتر از منظومه شمسی ما وجود دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه «بایگانی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا» با افزودن ۶۵ سیاره جدید به‌روزرسانی شد. این بایگانی محل ثبت اکتشاف‌ سیاره‌های فراخورشیدی از مقاله‌های علمی بررسی ‌شده که با استفاده از روش‌های متعدد شناسایی و تایید شده‌اند، است‌.

جسی کریستینسن، سرپرست علمی و پژوهشگر موسسه علوم سیاره‌های فراخورشیدی ناسا در موسسه فناوری کالیفرنیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فقط یک عدد نیست. هر یک از این سیاره‌ها دنیای جدیدی است؛ یک سیاره کاملا جدید. من در مورد هر یک از آن‌ها هیجان‌زده می‌شوم، زیرا ما هنوز هیچ چیزی در مورد آن‌ها نمی‌دانیم.»

بشر در حال حاضر در عصر طلایی کشف سیاره‌های فراخورشیدی زندگی می‌کند. اگرچه پیش از این نیز وجود سیاره‌های خارج از منظومه شمسی گمانه‌زنی و در داستان‌های علمی - تخیلی به تصویر کشیده شده بود، اما اولین بار این جهان‌ها در دهه ۱۹۹۰ کشف شدند.

سیاره‌های فراخورشیدی ویژگی‌های متفاوتی دارند و از تنوع زیادی برخوردارند. آن‌ها شامل صخره‌ای بزرگتر از زمین به نام ابر‌زمین، نپتون‌هایی کوچک که از زمین بزرگترند و همچنین مشتری‌های داغ سوزان که از نزدیک به دور ستاره‌های میزبان خود می‌چرخند.

دانشمندان همچنین سیاره‌هایی که به دور بیش از یک ستاره می‌چرخند و حتی برخی از آن‌ها به دور بقایای ستاره‌های مرده به نام «کوتوله‌های سفید» در گردش‌اند را یافته‌اند.

تاکنون، از میان سیاره‌های فراخورشیدی تایید شده، ۳۰ درصد گازی، ۳۱ درصد ابرزمین‌ها و ۳۵ درصد شبیه نپتون‌اند. فقط چهار درصد سیاره‌ها از نوع زمینی یا سنگی مانند زمین یا مریخ‌اند.

اکتشاف‌ قبلی سیاره‌های فراخورشیدی به لطف تلسکوپ‌ها و ماهواره‌هایی مانند تلسکوپ فضایی اسپیتزر، تلسکوپ فضایی کپلر و ماهواره بررسی سیاره‌های فراخورشیدی در حال عبور، انجام شده است.

زمانی که کریستینسن، پژوهشگر موسسه علوم سیاره‌های فراخورشیدی ناسا در اوایل دهه ۲۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد بود، تنها حدود ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده وجود داشت. او در یک جلسه پرسش و پاسخ در این زمینه گفت: «به همین دلیل بود که می‌خواستم وارد این میدان شوم. برای من این عرصه که می‌دیدم سیاره‌هایی در اطراف ستاره‌های دیگر پیدا می‌شوند، کاملا جدید و بسیار هیجان‌انگیز بود‌.»

او درباره ویژگی‌های جالب سیاره‌های کشف ‌شده توضیح داد: «مشخص شده است که بسیاری از سیاره‌های فراتر از زمین و زیر نپتون، با برخی از سیاره‌های داغ به اندازه مشتری همراه‌اند. دو سیاره به اندازه زمین نیز وجود دارد، اما آن‌ها حدود ۶۲۰ درجه فارنهایت (۳۲۷ درجه سانتی‌گراد) دما دارند، بنابراین «سنگ‌های داغ» محسوب می‌شوند تا سیاره‌های قابل سکونت.»

اگرچه دانشمندان وجود بیش از پنج هزار سیاره فراخورشیدی را تایید کرده‌اند، اما احتمال دارد صدها میلیارد از آن‌ها در سراسر کهکشان راه شیری وجود داشته باشند.

کریستینسن تاکید کرد: «از پنج هزار سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده، چهار هزار و ۹۰۰ مورد در فاصله چند هزار سال نوری از ما قرار دارند. ما ۳۰ هزار سال نوری از مرکز کهکشان فاصله داریم و می‌توان استنباط کرد که اگر از حباب کوچک اطرافمان دور شویم، سیاره‌های بسیار بیشتری – شاید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد - که هنوز آن‌ها را پیدا نکرده‌ایم در کهکشان وجود دارد. چنین موضوعی حیرت‌آور است.»