ابراز نگرانی آمریکا از سفر بشار اسد به امارات

دیدار بشار اسد از ابوظبی ، نخستین سفر او به یک کشور عرب پس از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ بود

بشار اسد در دیدار با شیخ منصور بن زاید، معاون نخست وزیر امارات - HASSAN AL MENHALI / UAE'S MINISTRY OF PRESIDENTIAL AFFAIRS / AFP

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از بابت دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، از امارات متحده عربی «عمیقا دلسرد و نگران» شده است.

نِد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما از کشورهایی که در صدد برقراری مجدد مناسبات با  حکومت اسد هستند تقاضا می‌کنیم فجایع وحشتناکی را که رژیم اسد در ده سال گذشته بر مردم سوریه روا داشته است، و نیز ادامه تلاش‌های این دولت را برای جلوگیری از دسترسی بخش اعظم کشور به امنیت و کمک‌های بشردوستانه، با دقت مد نظر قرار دهند.»

پرایس افزود که سفر اسد به امارات «ظاهرا تلاشی برای کسب مشروعیت» است. 

سفر روز جمعه،  (۱۸ مارس)  بشار اسد به امارات، نخستین دیدار او از یک کشور عرب پس از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ بوده است. او که یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است، تنها چند بار در طول جنگ برای دیدار از روسیه و ایران از کشور خارج شده است.

اسد در جریان دیدار از امارات متحده عربی، با شیخ محمد بن زاید النهیان، ولیعهد امارات ملاقات کرد. به گزارش «وی اِی دبلیو»، خبرگزاری دولتی امارات، شیخ زاید «تاکید کرد که سوریه ستون اصلی امنیت عرب بوده است و امارات متحده عربی به تقویت روابط با این کشور شائق است.» بشار اسد همچنین با شیخ محمد بن راشد المخدوم، امیر دوبی و نخست وزیر امارات، ملاقات کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسوشیتدپرس، واکنش امارات متحده عربی در استقبال از اسد، حاوی این «پیام روشن» است که جهان عرب مایل به ازسرگیری روابط با سوریه است.

سوریه به دلیل فروپاشی اقتصاد آن که ناشی از تحریم‌های غرب است، سخت در تلاش برقراری مناسبات مجدد با کشورهای ثروتمند تولید کننده نفت است. در حال حاضر هزاران سوری با کار در امارات متحده عربی، برای خانواده‌های خود در سوریه کمک مالی ارسال می‌کنند.

دیدار اسد از امارات پس از یک دهه جنگ در سوریه صورت می‌گیرد که با اعتراض به حکومت او آغاز، و به بزرگترین بحران آوارگان در جهان ختم شد.

مقامات دولت آمریکا پیش‌تر در ماه نوامبر ۲۰۲۱ و با دیدار وزیر خارجه امارات از دمشق و ملاقات او با بشار اسد، نسبت به ازسرگیری مناسبات میان سوریه و امارات اظهار نگرانی کردند.

بیشتر از جهان