آغاز سال جدید با افزایش تصادف‌های نوروزی؛ ۱۳۵ نفر در ۴ روز جان باختند

تصادف‌های نوروزی در ایران طی سال‌های اخیر همواره آمار بالایی را ثبت کرده است

در سال‌های اخیر کمترین تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده است که علت اصلی آن، ممنوعیت سفر در ماه‌های اولیه شیوع کرونا بود- تسنیم

روز یکشنبه، ۲۹ اسفند، در آخرین روز سال ۱۴۰۰ و همزمان با اوج سفرهای نوروزی، پلیس راهنمایی و رانندگی ایران اعلام کرد که در طول چهار روز اخیر ۱۳۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی، این آمار مختص به کشته‌شدگان در صحنه تصادفات است و شامل آمار مجروحان و مرگ‌های ناشی از تصادف نیست.

همچنین، پلیس اعلام کرد که استان‌های گیلان، مازندران، همدان و خراسان رضوی، چهار استان دارای بیشترین ورودی ترافیکی در طول چهار روز اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها بوده‌اند.

روز یکشنبه همچنین رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از رشد ۵۵ درصدی ماموریت‌های امدادی این سازمان در پنج روز ابتدایی اجرای طرح خبر داد و اعلام کرد: «از روز ۲۵ اسفند که طرح امدادونجات نوروزی هلال‌احمر آغاز شده، تا روز ۲۸ اسفندماه، در مجموع ۴۶۳ ماموریت از سوی امدادگران این جمعیت پوشش داده شده که از این میزان، حوادث ترافیکی با ۲۶۴ مورد در صدر حوادث نوروزی بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه، ۲۸ اسفند، نیز تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی، با بیان این که عمده تصادف‌های نوروزی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی رخ داده است، گفت:‌ «آمارهای ما نشان می‌دهد که ۸۲ درصد تصادفات در این ایام به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه رخ داده است.»

با این حال، در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران تنها به بیان آمار و ابراز تاسف بسنده می‌کنند و مقصر اصلی را راننده‌ها می‌دانند، برخی از کارشناسان، ایمن نبودن جاده‌ها، کافی نبودن علائم هشداردهنده، و نیز نبودن امکانات پزشکی و اورژانس جاده‌ای را از دلایل دیگر آمار بالای تصادف‌های جاده‌ای در ایران می‌دانند که اقدامی برای بهبود آنها انجام نمی‌شود.

این اولین سالی نیست که تصادف‌های نوروزی آمار بالایی را ثبت می‌کند. هر ساله در روزهای انتهایی اسفند و آغاز فروردین، با اوج گرفتن سفرهای جاده‌ای، تعداد زیادی از شهروندان جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند.

 با این حال، تلفات حوادث رانندگی در یک سال اخیر روندی افزایشی داشته است و به نظر می‌رسد که کاهش محدودیت‌های کرونایی که در مقطعی از زمان آمار کشته‌های تصادفات را به حداقل رسانده بود، یکی از دلایل افزایش تصادفات و قربانیان ناشی از آن در سال جاری بوده است.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی، با توجه به لغو کامل محدودیت‌های سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ و داشتن تنها شرط سفر، یعنی گواهی تأیید تزریق واکسن، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده با حجم قابل توجهی از سفرها در مقایسه با دو سال گذشته، و در نتیجه با افزایش آمار تصادف‌ها مواجه باشیم.

در سال‌های اخیر کمترین تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده است که علت اصلی آن، ممنوعیت سفر در ماه‌های اولیه شیوع کرونا بود. بر اساس آمارهای موجود، در نوروز سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در نوروز سال قبل از آن ۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته‌های تصادفات.

به گزارش پزشکی قانونی، آمار جان‌باختگان تصادف‌های نوروزی (از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) در سال‌های اخیر عبارت است از ۸۷۴ جان‌باخته در سال ۱۳۹۶، ۱۰۳۴ جان‌باخته در سال ۱۳۹۷، ۹۱۴ جان‌باخته در سال ۱۳۹۸، ۵۳۴ جان‌باخته در سال ۱۳۹۹‌، و یک‌هزار و ۸۰ جان‌باخته در سال ۱۴۰۰.

مجموع تعداد جان‌باختگان در نوروز ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، رقم سنگین ۱۱ هزار و ۱۴۲ مورد مرگ را نشان می‌دهد که بدون تدبیرهای لازم از سوی مسئولان، مشخص نیست که در سال‌های پیش رو کاهش خواهد یافت یا خیر.