پس از یک دهه اختلاف، بشار اسد به امارات سفر کرد

از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون، تنها سفرهای خارجی اسد به ایران و روسیه، دو متحد نزدیک و حامی حکومتش بوده است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز جمعه، ۲۷ دی‌ماه، در سفری به امارات متحده عربی، با شماری‌از مقام‌های بلندپایه آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انجام این سفر هم‌زمان با یازدهمین سالگرد قیام در سوریه، نشانه‌ای از گرم‌شدن روابط بشار اسد با امارات، کشور متحد آمریکاست که زمانی در سوریه از شورشیانی حمایت می‌کرد که به‌دنبال برکناری او از قدرت بودند.

از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون، تنها سفرهای خارجی اسد به ایران و روسیه، دو متحد نزدیک و حامی حکومتش بوده است و این، نخستین سفر او به یک کشور عربی، در طول بیش از یک‌ دهه گذشته محسوب می‌شود.

بشار اسد در این سفر با شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و همچنین شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی، دیدار کرد. 

ولیعهد ابوظبی در دیدار با اسد، سوریه را «ستون اساسی امنیت کشورهای عربی» دانست و تاکید کرد که امارات متحده عربی مایل به تقویت همکاری با آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، دو طرف در این دیدار بر «حفظ تمامیت ارضی سوریه و خروج نیروهای خارجی» از این کشور تاکید و درباره حمایت سیاسی و بشردوستانه از سوریه و مردم آن با هدف دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای همه چالش‌های پیاپی آن کشور گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، اسد در این ملاقات، شیخ محمد بن‌زاید را در جریان آخرین تحولات سوریه گذاشت و او نیز ابراز امیدواری کرد که «این دیدار راه را برای برقراری نیکی، صلح و ثبات در سوریه و کل منطقه هموار کند».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و منصور عزام، وزیر امور ریاست جمهوری، اسد را در سفر به امارات متحده عربی همراهی می‌کردند.

سفر اسد به امارات متحده عربی چند ماه پس از سفر عبدالله بن‌زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، به دمشق انجام شده است. عبدالله بن‌زاید آبان‌ماه امسال در دمشق با اسد دیدار و ازسوی ولیعهد ابوظبی او را برای سفر به امارات دعوت کرده بود.

دیدارهای روز جمعه، تازه‌ترین اقدام‌های دیپلماتیک در راستای احیای روابط کشورهای عربی با بشار اسد محسوب می‌شود که از سال گذشته آغاز شده است. ملک عبدالله، پادشاه اردن، دیگر کشور متحد آمریکا، نیز در مهرماه امسال پس از ۱۰ سال، برای نخستین‌بار با رئیس جمهوری سوریه گفت‌وگویی تلفنی انجام داد.

اما دیدار مقام‌های امارات متحده عربی با اسد با انتقاد شدید واشینگتن مواجه شد؛ وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به آن‌چه که «تلاش آشکار برای مشروعیت بخشیدن به اسد» خواند، اعلام کرد «عمیقا ناامید و آشفته» شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر مخالفت واشینگتن با تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط یا اعاده جایگاه اسد، گفت ایالات متحده تحریم‌های سوریه را لغو نخواهد کرد، مگر این‌که پیشرفتی در جهت راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها در آن کشور حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او با یادآوری جنگ داخلی سوریه که بیش از نیم‌میلیون کشته برجای گذاشته است، اعلام کرد: «از کشورهایی که تعامل با رژیم اسد را در نظر دارند، می‌خواهیم تا جنایت‌های هولناکی را که این رژیم طی دهه گذشته علیه مردم سوریه انجام داده است و همچنین تلاش‌های مستمر آن برای ممانعت از دسترسی بخش‌های زیادی از آن کشور به کمک‌های بشردوستانه و امنیت را بادقت ارزیابی کنند.»

واشینگتن در آبان‌ماه، زمانی‌که وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در سفر به دمشق، با اسد دیدار کرد، نیز ابراز نگرانی کرده بود.

بیشتر از جهان