هیجان‌انگیزترین تساوی قرن

جنجال‌های عجیب علیه داور در یک - یک پرالتهاب پرسپولیس و استقلال

عکس: باشگاه استقلال

پرسپولیس و استقلال عصر روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند، ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه آزادی آخرین دربی قرن را برگزار کردند که در تعیین قهرمان، بیش از هر بازی دیگری نقش داشت. هیجان این دربی اما بر خلاف همیشه منجر به یک بازی بی‌کیفیت نشد. اگرچه پرسپولیس و استقلال به تساوی یک- یک رسیدند، اما این تساوی شباهتی به تساوی‌های ملال‌آور گذشته نداشت.

جنجال‌های سرسام‌آور اما از صحنه‌های تلخ این بازی بود. مرببان هر دو تیم (مجیدی و گل‌محمدی) به داوری معترض بودند اما گل‌محمدی در اقدامی که از او بعید بود، خشونت در اعتراض را به اوج رساند و به سمت داور حمله‌ور شد.

پرسپولیس در اوایل بازی تحت تاثیر چند موقعیت‌سازی استقلال بود اما استقلال هم توان خلق موقعیت پیگیرانه را نداشت. پرسپولیس غافلگیرکننده -در دقیقه ۳۹- با سانتر تماشایی و سریع رامین رضاییان و ضربه سر علی نعمتی به گل رسید.

استقلال در نیمه دوم سعی کرد با تعویض‌هایش ورق را برگرداند و خطای پرسپولیس در انتخاب استراتژی شاید این بود که عقب نشست. فرهاد مجیدی در تعویض‌ها شجاعانه رفتار کرد و پی‌در‌پی به قدرت هجومی تیمش اضافه کرد. صالح حردانی و رودی ژستد، دو بازیکن تعویضی سازنده و زننده گل استقلال بودند. استقلال با سانتر زیبای حردانی در دقیقه ۸۰ و شیرجه و ضربه سر ژستد به گل تساوی رسید. ژستد به خاطر گل نزدن‌هایش تحت فشار بود اما زننده گل سرنوشت‌ساز دربی شد تا شاید حالا بازیکن محبوب‌تری برای تماشاگران استقلال باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موقعیت دو تیم در جدول لیگ برتر، پرسپولیس را محکوم به برد کرده بود. استقلال با فاصله ۶ امتیاز بر صدر جدول تکیه زده بود و پرسپولیس تعقیبش می‌کرد. پرسپولیس برای پیروزی به میدان آمده بود اما استقلال با این تساوی فاصله ۶ امتیازی‌اش را با پرسپولیس حفظ کرد.

۲۰ هزار تماشاگر پس از دوران دو ساله شیوع کرونا، به ورزشگاه آزادی رفتند. اما همچنان درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان بسته بود. فیفا بارها به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده است که حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران باید بدون محدودیت باشد و مشخص نیست بسته ماندن درها به روی زنان چه واکنشی را از سوی فیفا در پی داشته باشد.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال پس از بازی گفت: «بسیار بازی خوبی را مشاهده کردیم و قطعا هواداران دو تیم از دیدن این مسابقه لذت بردند. ما شیوه درستی را برای این بازی در نظر گرفتیم و بازیکنانم تمام تلاش خود را کردند. ما موقعیت های بسیار زیادی برای گلزنی در این دیدار داشتیم اما پرسپولیس از تک موقعیت خود استفاده کرد و به گل رسید. ما هم پس از دریافت گل تغییر سیستم دادیم و به گل رسیدیم. برنده این بازی از نظر من هواداران بودند. تیم ما باید در نیمه اول کار را تمام می‌کرد. داور در نیمه اول یک پنالتی صدرصد برای ما نگرفت اما قصد ندارم بیش از این در خصوص داوری صحبت کنم.»

یحیی گل‌محمدی که توسط داور اخراج شده بود، در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی شرکت نکرد.

درباره صحنه‌های مشکوک در قضاوت داور، کارشناسان داوری نظرات مختلفی داشتند. اما داور در کنترل و مدیریت دقیق بازی چندان موفق نبود، حتی اگر اشتباه تاثیرگذاری مرتکب نشده باشد.

ترکیب پرسپولیس:

احمد گوهری

فرشاد فرجی

علی نعمتی

رامین رضاییان

سعید آقایی (۸۲ - جلال حسینی)

رضا اسدی

میلاد سرلک (۷۷ - کمال کامیابی‌نیا)

احسان پهلوان

مهدی ترابی

وحید امیری

شرزود تمیروف (۸۲ - حامد پاکدل)

سرمربی: یحیی گل‌محمدی

ترکیب استقلال:

حسین حسینی

محمد دانشگر (۴۹ - زبیر نیک نفس)

رافائل سیلوا

عارف غلامی

وریا غفوری (۶۵ - عزیزبک امانوف)

جعفر سلمانی

روزبه چشمی (۶۵ - صالح حردانی)

مهدی مهدی‌پور

امیرحسین حسین زاده (۷۹ - آرمان رمضانی)

کوین یامگا 

ارسلان مطهری (۷۹ - رودی ژستد)

سرمربی: فرهاد مجیدی

تیم داوری: مهدی سیدعلی، محمدرضا منصوری، فرهاد مروجی و محمدحسین زاهدی‌فر/ ناظر داوری: حسین نجاتی

بیشتر از ورزش