نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد عمان شدند

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش بدهی خود را به ایران پرداخت کرده است

نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری، دو شهروند ایرانی بریتانیایی که پیشتر در روز چهارشنبه آزاد و خاک ایران را ترک کردند، وارد عمان شدند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه دولتی عمان، یک فروند هواپیمای نیروی هوایی عمان که حامل این دو بود، در فرودگاه مسقط فرود آمد.
بر اساس این گزارش، مقدمات انتقال خانم زاغری و آقای آشوری در عمان در حال انجام است.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری پیشتر در روز چهارشنبه از آزادی موکلان خود خبر داد و به رویترز گفت: این دو برای خروج از ایران به فرودگاه می‌روند.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه بریتانیا اندکی بعد خبر آزادی این دو شهروند دوتابعیتی که چند سال در ایران زندانی بودند و خروج آنها از کشور را تایید کردند.

بوریس جانسون در توئیتی نوشت، با افتخار تایید می‌کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسید و آنها به بریتانیا بازخواهند گشت.

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز آزادی این دو شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار را تایید کرد و نوشت آنها امروز به بریتانیا بازخواهند گشت.

لیز تراس در پیامی در توئیتر همچنین اعلام کرد که مراد طاهباز دیگر شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی نیز از زندان به مرخصی آمده است و ما در تلاشیم خروج او را نیز از ایران تضمین کنیم.

تولیپ صدیق نماینده پارلمان بریتانیا که مدتهاست پیگیر پرونده نازنین زاغری بوده است، امروز در آخرین توئیت خود در ارتباط با آزادی او، تصویری از این شهروند بریتانیایی در هواپیما منتشر کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز دریافت طلب تهران از لندن را تایید کرد و گفت تماس‌هایی بین ما و انگلیس انجام شد و چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم.

وی با بیان این که هیچ ارتباطی بین آزادی مبلغ و افرادی که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شدند وجود ندارد، گفت: آزادی این دو فرد با «نگاه انسانی» صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری را در فرودگاه بین‌المللی تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و در نهایت او را به زندان محکوم کرد. بهار گذشته هنگامی‌که دوران محکومیت پنج‌ساله او به پایان رسید، با طرح اتهامی جدید به یک سال زندان دیگر محکوم شد.

انوشه آشوری، نیز در سال ۱۳۹۶ وقتی که برای دیدار مادر سالمندش به ایران سفر کرد با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد.

بوریس جانسون پیشتر از پیشرفت مذاکره با تهران برای آزادی زاغری و دیگر زندانیان دوتابعیتی خبر داد و لیز تراس نیز گفت لندن به دنبال راهی است که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت کند.

ایران این شهروندان دوتابعیتی‌ را به اتهام‌های عمدتا امنیتی بازداشت کرد، اما بسیاری آن را گروگان‌گیری با هدف تحت فشار گذاشتن لندن برای پرداخت بدهی نیم میلیارد دلاری خود به تهران دانستند.

ایران پیش از انقلاب ۵۷ قراردادی به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار با بریتانیا برای خرید تانک امضا کرده بود، اما با وقوع انقلاب اجرای قرارداد متوقف شد و ایران خواهان بازپرداخت پول قرارداد بود.

وزیر خارجه بریتانیا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش بدهی خود را به ایران پرداخت کرده و گفت پرداخت این مبلغ در پیروی کامل از تحریم‌های بریتانیا و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و دیگر موازین بین‌المللی انجام شده است.

به گزارش رویترز، لیز تراس تاکید کرده است که این پول صرفا برای خرید کالاهای بشردوستانه هزینه خواهد شد.