حمایت حامد کرزی از جرگه قومی پشتون‌های پاکستان؛ لویه جرگه تنها راه حل است

جرگه قومی پشتون‌های پاکستان، خواهان برگزاری لویه جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان شد.

 طالبان تاکنون هیچ تمایلی در مورد برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت فراگیر نشان نداده‌اند-@ManzoorPashteen

سه‌شنبه، ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در بیانیه‌ای حمایتش را از برگزاری جرگه قومی (نشست قومی) پشتون‌های پاکستان در ایالت خیبرپشتونخواه، اعلام و تاکید کرد که  طالبان باید به‌زودی لویه جرگه را در افغانستان برگزار کند تا ثبات و مشروعیت حکومت تامین شود. جرگه قومی پشتون‌ها به رهبری جنبش تحفظ پشتون‌های پاکستان، برای چهار روز با حضور صدها تن ازجمله زنان برگزار شد.

این جرگه قومی که از روز جمعه تا دوشنبه، ۲۳ اسفند در استان بنو در ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان برگزار شد، خواهان برپایی لویه جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان شدند. در بیانیه اصلی این جرگه که روز دوشنبه در ۲۵ ماده منتشر شد، به دست گرفتن قدرت در افغانستان با استفاده از فشار و زور را غیرقانونی خواندند و تاکید کردند که یک نظام جمهوری مطابق با معیارهای جهانی در افغانستان ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای در‌خصوص حضور زنان در جرگه قومی پشتون‌های پاکستان ابراز امیدواری کرد و توصیه‌های این جرگه را در مورد رسیدگی به خواست‌های زنان و مشارکت آنان در روندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ستایش کرد. او همچنان برگزاری این جرگه را گامی موثر در زمینه ایجاد ثبات و حل مشکلات افغانستان و منطقه عنوان کرد.

حامد کرزی گفت پیش از این نیز، او و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، پیشنهاد برگزاری لویه جرگه را به طالبان داده‌اند. او با تاکید به برگزاری لویه جرگه در افغانستان گفت: «چه جهان دولت را به رسمیت بشناسد یا نشناسد، ما باید در داخل کشور از طریق فرآیندهای مشورتی دست به کار شویم.» هرچند کرزی چندی پیش در مصاحبه با رسانه «هندو»، به سه روش انتخابات، رفراندوم و لویه جرگه با ‌عنوان سه راه حل برای ایجاد ثبات و مشروعیت دولت در افغانستان اشاره کرد، اما با تاکید بیشتر بر روش لویه جرگه عنوان کرد که در حال حاضر انتخابات و رفراندوم برای افغانستان کارایی چندانی ندارند.

با این حال، طالبان هنوز هیچ پاسخی به درخواست‌های کرزی، دکتر عبدالله و نیز جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در مورد برگزاری لویه جرگه در افغانستان نداده است. طالبان در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، با اعلام اعضای کابینه سرپرست نشان داد که حکومت مورد نظرشان یک حکومت تک قومی است و آماده‌ گفت‌وگو برای تشکیل یک حکومت فراگیر و مشارکت دیگر اقوام افغانستان در قدرت نیستند. مقام‌های طالبان با وجود تاکیدهای جامعه جهانی به تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، همچنان به انحصار قدرت در افغانستان پافشاری می‌کنند و تاکنون هیچ تمایلی در مورد برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت فراگیر نشان نداده‌اند. این در حالی است که با گذشت هفت ماه از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری، دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است و نبود یک حکومت مشروع موجب مسدود شدن مجراهای اقتصادی و تشدید بحران گرسنگی و بیکاری در افغانستان شده است.

بیشتر از جهان