نفت ارزان روسیه به کام هند

هند ممکن است پیشنهاد خرید نفت خام با تخفیف را از روسیه بپذیرد

هند حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرد و به قطعنامه سازمان ملل که در آن روسیه تجاوزگر خوانده شده بود، رای نداد - Money SHARMA / AFP

مقام‌های ایالات متحده در هفته‌های اخیر گفته بودند در عین حال که اتکای هند به روسیه در زمینه تسلیحات نظامی از جمله موشک و هواپیماهای جنگنده را به رسمیت می‌شناسند، از این کشور می‌خواهند تا جایی که ممکن است از روسیه فاصله بگیرد.

هند حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرد و به قطعنامه سازمان ملل که در آن روسیه تجاوزگر خوانده شد، رای نداد. یک مقام مسئول در دستگاه امنیتی هند گفت غرب وضعیت دهلی را درک می‌کند؛ چرا که این کشور در کشمکش‌های منطقه‌ای خود با چین، به سلاح‌های روسی نیاز دارد.

هند ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و معمولا تنها دو تا سه درصد این واردات از روسیه است؛ اما با توجه به افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت در سال جاری، دهلی در پی افزایش خرید نفت از روسیه است تا از بار مالی بر خود بکاهد.

یک مقام دولتی هند به خبرگزاری رویترز گفت: «روسیه نفت و دیگر کالاهای خود را با تخفیف چشمگیری عرضه می‌کند. ما از این تخفیف‌ استقبال می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که واردات بیشتر نفت از روسیه به مقدماتی نیاز دارد؛ برای مثال حمل‌ونقل، پوشش بیمه و عرضه غلظت مناسب نفت خام؛ اما در صورتی که این مسائل حل شود، هند پیشنهاد روسیه را می‌پذیرد.

این مقام هندی که نخواست نامش فاش شود، از ارائه جزئیات بیشتر و اینکه این پیشنهاد درباره چه مقدار نفت و با چه تخفیفی عرضه می‌شود، خودداری کرد.

مقام‌های هندی‌ همچنین در تلاش‌اند برای ادامه تجارت دو جانبه با روسیه، یک سازوکار روپیه در برابر روبل ایجاد کنند.

روسیه از کشورهایی که آن‌ها را دوست خوانده، درخواست کرده است روابط بازرگانی و سرمایه‌گذاری خود را با آن کشور حفظ کنند.

هند به جز نفت، به خرید کود کشاورزی از روسیه و بلاروس نیزعلاقه‌مند است.

مقام‌های هند می‌گویند قادر نیستند تبادلات خود با روسیه را به‌ویژه در بخش نظامی به طور ناگهانی قطع کنند. دهلی در سال ۲۰۱۸ یک قرارداد ۵.۵ میلیارد دلاری با مسکو امضا کرد که خرید پنج سامانه موشکی اس۴۰۰ نیز از آن جمله بود. این در حالی است که هند از سال ۲۰۱۱ تاکنون حدود ۵۳ درصد از واردات تجهیزات نظامی از روسیه کاسته است.

بیشتر از اقتصاد