روحانی: تحریم‌ها را لغو کنید، پروتکل الحاقی را تصویب می‌کنیم

ظریف در تیرماه نیز این پیشنهاد را به نیویورک برد و آمریکا با آن موافقت نکرد

تسنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه امریکا در نیویورک،‌ بار دیگر پیشنهاد لغو تحریم‌ها در مقابل نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

محمد‌جواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران قبل از ورود روحانی به نیویورک در روز دوشنبه، این پیشنهاد را مطرح کرده بود. او به کریستین امانپور، گزارشگر سی‌ان‌ان گفت، در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را به طور دایمی لغو کند، با نظارت همیشگی بر تاسیسات هسته‌ای موافقت خواهیم کرد و در این صورت رئیس‌جمهور علاقمند است در مدت اقامت خود در نیویورک با دونالد ترامپ، ملاقات کند.

اظهارات چهارشنبه شب ترامپ در شرایطی مطرح شده که گزارش‌هایی از موافقت ایران با برخی تغییرات جزئی در برجام نیز منتشر  شده است.

با این وجود دولت ترامپ تا کنون با پیشنهاد لغو تحریم‌ها در برابر نظارت دایمی که قبلا هم ظریف در سفر تیرماه خود به نیویورک آن را روی میز گذاشته بود،‌موافقت نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده خواستار توافقی جدید با ایران است و اکنون متحدان اروپایی او از جمله بوریس جانسون،‌نخست‌وزیر بریتانیا نیز زمزمه‌های مذاکره برای دستیابی به توافقی جدید با ایران را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافقی که به نظر می‌رسد شامل برنامه‌های موشکی، آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نفوذ منطقه‌ای و امنیت خلیج فارس باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را برای حفظ برجام به ایران پیشنهاد داده، در سخنان خود به این نکته اشاره کرده است که اجرای این خط اعتباری به آمادگی ایران برای مذاکره بر سر موضوعات گسترده‌تر امنیتی و هسته‌ای بستگی دارد.

باوجود اصرار تهران بر پیشنهاد لغو تحریم‌ها در مقابل نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای، روشن نیست که چگونه دولت روحانی از تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی اطمینان دارد، چرا که مجلس در گذشته به طور قاطع با تصویب پروتکل الحاقی مخالفت کرده بود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به شرایط امنیتی خلیج فارس و حمله‌های اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، دیگر امکان موافقت واشینگتن با پیشنهادی که تنها مربوط به مساله هسته‌ای باشد،‌ وجود ندارد. البته ترامپ از آغاز نیز تاکید کرده بود به دنبال توافقی است که موضوعاتی فراتر از بحث هسته‌ای را شامل می‌شود.