روز هجدهم جنگ اوکراین: خبرنگار آمریکایی با گلوله سربازان روس کشته شد

بیش از دوهزار غیرنظامی تا کنون زیر بمباران روس‌ها در ماریوپل کشته شده‌اند

ویرانه‌های به جا مانده از بمباران هوایی شهر ایرپین اوکراین-Dimitar DILKOFF / AFP

روز یکشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، هجدهمین روز جنگ در اوکراین، شاهد کشته شدن یک خبرنگار آمریکایی در نزدیکی پایتخت اوکراین بود. به گزارش پلیس اوکراین، روز یکشنبه یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در شهر ایرپن اوکراین در نزدیکی کی‌یف، پایتخت آن کشور در تیراندازی نیروهای روسیه کشته شد. یک خبرنگار دیگر این روزنامه هم زخمی شد. بنا به گزارش‌ها، این دو خبرنگار برای تهیه گزارش از تخلیه غیرنظامیان به منطقه رفته بودند که در یک ایست بازرسی گلوله خوردند.

با ادامه حملات روسیه، شورای شهر ماریوپل در اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که این شهر در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بار هدف حمله توپخانه و هواپیماهای روسی بوده است. به گفته شورای شهر ماریوپل، تا ساعت ده بامداد یکشنبه به وقت محلی، ۲۱۸۷ نفر از اهالی غیرنظامی این شهر در حملات روسیه کشته شده‌اند.

اما در عین حال، مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین از برقراری آتش بس ناامید نبودند. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه گفت که به نظر او در چند روز آینده مذاکرات آتش‌بس با روسیه «به نتایج ملموسی خواهد رسید.» پودولیاک در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد گفت که روسیه «درک بیشتری نسبت به موضع اوکراین نشان می‌دهد و شروع کرده است به صحبت‌های سازنده.» پیش از آن، لئونید سلوتسکی، عضو هیئت مذاکره‌کننده روسیه با اوکراین بر سر آتش‌بس، گفت که از آغاز گفت‌وگوها، «پیشرفت چشمگیری» به دست آمده است. به گزارش خبرگزاری روسی ریا، او افزود: «انتظارم این است که این پیشرفت به موضعی واحد از سوی دو هیئت بدل شود، و در نهایت به سندی که به امضای طرفین برسد.»

شامگاه یکشنبه، نخست‌وزیر بریتانیا روز یکشنبه تلفنی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، صحبت کرد. به گزارش دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، جانسون در این مکالمه، «بربریت پوتین» را در تهاجم به اوکراین محکوم کرد و گفت که بریتانیا همچنان در تلاش برای تقویت توان اوکراین برای دفاع از خود است.

 

 

بیشتر از جهان