فدراسیون فوتبال، کاسب کرونا: دربی بدون تماشاگر برای فرار از تعلیق

پرسپولیس و استقلال احتمالا برای سکوهای خالی بازی خواهند کرد

فیفا آخرین هشدارهایش را درباره الزام بلیت‌فروشی به زنان تماشاگر در بازی‌های باشگاهی و ملی در ایران داده است - ایرنا

بازی پرسپولیس - استقلال، مشهور به دربی تهران، در هفته بیست و سوم لیگ برتر در روز ۲۶ اسفند، ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. اما به بهانه شیوع کرونا، تماشای این بازی حتی برای مردان هم ممنوع است، چون درهای ورزشگاه آزادی، برخلاف معنای نامش، طبق دستوری نانوشته بیش از چهار دهه است که به روی زنان بسته است و باز هم باید بسته بماند.

حدود دو هفته پیش، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، از برگزاری دربی تهران با حضور تماشاگران خبر داد، اما درباره این که آیا زنان هم می‌توانند به ورزشگاه بروند یا نه، حرفی نزد. گویی که او وزیر ورزش مردان است. مسئولان فدراسیون فوتبال نیز بارها از حضور تماشاگران در روز دربی خبر داده‌اند. از جمله، حسن کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال، رسما این خبر را اعلام کرده بود، اما حالا به بهانه صادر نشدن مجوز از وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا، آخرین خبر این است که تماشاگران نمی‌توانند برای تماشای دربی به استادیوم آزادی بروند، مگر آن که فدراسیون فوتبال خطر تعلیق را با برگزاری بازی در حضور تماشاگران مرد بپذیرد.

ویروس کرونا احتمالا همیشه نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از هشدار فیفا باشد، اما در دو سال اخیر، فدراسیون فوتبال را از تعلیق نجات داده است. با وام گرفتن از عبارت مشهور «کاسب تحریم‌ها» که در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران رایج است، فدراسیون فوتبال را می‌توان «کاسب کرونا» خطاب کرد.

فیفا آخرین هشدارهایش را درباره الزام بلیت‌فروشی به زنان تماشاگر در بازی‌های باشگاهی و ملی در ایران داده است. تاکید فیفا بر فروش بلیت بدون محدودیت به زنان است. اما نه‌فقط در دربی ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، بلکه دو سال است که فدراسیون فوتبال به بهانه شیوع کرونا بازی‌های لیگ برتر را بدون تماشاگر برگزار می‌کند.

هر بار حضور زنان با واکنش‌های تند مقام‌های سیاسی و ائمه نماز جمعه در شهرهای کشور مواجه می‌شود. نباید فراموش کنیم که تصمیم درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها در قدرت رئیس یا سایر مسئولان فدراسیون نیست، و نهادها و مقام‌های دیگری باید این تصمیم را بگیرند. حتی ملاقات جیانی اینفانتینو با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران، نیز به‌رغم وعده روحانی به رئیس فیفا باز هم به حضور بدون محدودیت زنان در بازی‌های ملی و باشگاهی منجر نشد.

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فارغ از این که محرومیت اجتماعی برای زنان است یا تصمیمی برخلاف حقوق شهروندی، از دیدگاه فیفا می‌تواند مصداق دخالت سیاست در فوتبال باشد؛ موضوعی حساسیت‌برانگیز که احتمالا تعلیق فدراسیون فوتبال را در پی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعلیق فدراسیون در آستانه جام جهانی قطر چه‌بسا به حذف تیم ملی فوتبال ایران از فهرست تیم‌های جام جهانی منجر شود. بنابراین، راه عجیبی که به ذهن مسئولان ایرانی می‌رسد، نه صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه، بلکه برگزاری بازی بدون تماشاگر است تا فیفا را متقاعد کنند که به دلیل شیوع کرونا امکان ورود تماشاگر به ورزشگاه‌ها وجود ندارد.

پیش‌تر، با اصرار و پیگیری فیفا، فدراسیون فوتبال ایران مجبور شد چند بازی ملی را در حضور تماشاگران زن برگزار کند، اما تماشاگران گزینشی بودند و تعداد کمی بلیت به زنان فروخته شد. هیجان بیشتر دربی تهران در مقایسه با بازی‌های ملی، از زاویه دید حیرت‌آور تصمیم‌گیرندگان، دلیل محکم‌تری است که زنان را از تماشای دربی منع کنند.

در زمان پراکنش شدید کرونا صد البته هر تجمع انسانی می‌تواند به شیوع بیشتر بیماری منجر شود، اما کسی باور ندارد که تصمیم به برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر برای مراقبت از شهروندان است. استادیوم فوتبال محیط سربسته مثل سالن‌های سینما نیست. بلیت‌فروشی نیز می‌تواند کمتر از ظرفیت ورزشگاه باشد تا فاصله بین تماشاگران رعایت شود.

پیش‌تر نیز که قرار بود دربی در حضور تماشاگران برگزار شود، حرف از فروش بلیت به اندازه ۲۰ درصد ظرفیت ورزشگاه بود. اما برگزاری این بازی با تماشاگران مرد و بسته ماندن درها به روی زنان این ‌بار می‌تواند واکنش شدید فیفا را در پی داشته باشد و به تعلیق فدراسیون فوتبال ایران منجر شود.

بازی دور رفت استقلال و پرسپولیس بدون تماشاگر برگزار شده بود. در روزهای اخیر، باشگاه استقلال در توییتر رسمی خود اعلام کرد که به‌رغم میزبانی پرسپولیس در بازی دور برگشت، در صورت حضور تماشاگران در دربی، شرایط حضور ۵۰ – ۵۰ تماشاگران را می‌پذیرد. در روزهای اخیر که حرف از حضور تماشاگران در دربی مطرح بود، تیم‌های دیگر لیگ برتر نیز معترض شدند که چرا همه بازی‌ها در حضور تماشاگران برگزار نمی‌شود و انتخاب یک بازی در حضور تماشاگران تبعیض‌آمیز است. اما فارغ از این جدل‌ها و کری‌های رایج در فوتبال، مسئله اصلی، ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌هاست که مانع برگزاری بازی‌های لیگ با حضور تماشاگران شده است.

بیشتر از فوتبال