هزینه ماهانه دو میلیون دلاری محافظت از پمپئو و هوک در برابر تهدیدهای ایران

در مذاکرات هسته‌ای وین درباره این تهدیدها بحث شده است

پمپئو و هوک کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران را پایه‌گذاری کردند - MIKE SEGAR / AFP

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که برای تامین امنیت ۲۴ ساعته مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و یکی از دستیاران ارشد سابق او که هر دو با تهدیدهای «جدی» جمهوری اسلامی ایران مواجه هستند، ماهانه بیش از دو میلیون دلار هزینه می‌کند.

این وزارتخانه در گزارشی به کنگره گفت که بین اوت سال ۲۰۲۱ تا فوریه سال ۲۰۲۲ هزینه حفاظت از پمپئو و برایان هوک، نماینده ویژه سابق ایالات متحده آمریکا در امور ایران، بالغ ‌بر ۱۳.۱ میلیون دلار بوده است. این گزارش به تاریخ ۱۴ فوریه و با مهر «حساس اما طبقه‌بندی نشده» را روز شنبه آسوشیتدپرس منتشر کرد.

پمپئو و هوک کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران را پایه‌گذاری کردند. این گزارش می‌گوید که بنا به ارزیابی آمریکا، تهدید علیه این دو از زمانی که دولت را ترک کردند، همچنان باقی مانده است و حتی می‌تواند شدت یابد. این تهدیدها حتی در زمانی که دولت جو بایدن درگیر مذاکرات غیرمستقیم با ایران بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بوده، ادامه داشته است.

پمپئو در مقام وزیر امور خارجه سابق، پس از ترک سمت خود به روال عادی تا ۱۸۰ روز مورد حمایت دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه فعلی، این حفاظت را به مدت ۶۰ روز تمدید کرد که همچنان ادامه دارد، زیرا «به دلیل وظایفی که پمپئو در زمانی که در این وزارتخانه مشغول به کار بوده است، مورد تهدید جدی و تایید شده یک قدرت خارجی» قرار دارد.

هوک که همراه با پمپئو از چهره‌های اصلی اعمال تحریم‌های فلج ‌کننده دولت ترامپ علیه ایران بود، به همان دلیلی که پمپئو بلافاصله پس از ترک خدمت دولتی، مورد حمایت ویژه بلینکن قرار گرفت، مورد حفاظت قرار گرفت و حفاظت از امنیت او نیز بارها و بارها و هر بار به مدت ۶۰ روز تمدید شد.

بر اساس گزارش پیش‌گفته، آخرین تمدید ۶۰ روزه به‌زودی منقضی می‌شود و وزارت امور خارجه آمریکا همراه با مدیر اطلاعات ملی باید تا ۱۶ مارس تصمیم بگیرند که آیا حفاظت دوباره تمدید شود یا خیر.

 این گزارش به این دلیل تهیه شده است که بودجه حفاظت ویژه در ماه ژوئن تمام می‌شود، و در صورت لزوم تمدید محافظت ویژه از این افراد، نیاز به تزریق پول جدید است.

 مقام‌های کنونی آمریکا می‌گویند که این تهدیدها در مذاکرات هسته‌ای در وین مورد بحث قرار گرفته است، جایی که ایران خواستار لغو تمام تحریم‌های دوران ترامپ است. این تحریم‌ها شامل درج نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» است که ایران خواستار حذف آن است.