زندگی فرازمینی احتمالا در یک سیاره فرضی نزدیک است

دانشمندان دریافتند که این سیاره به شکل جالب توجهی شبیه به سیاره خود ما خواهد بود

پژوهشگران با روش‌های مختلفی در جست‌و‌جوی حیات بیگانه‌اند - Menahem KAHANA / AFP

دانشمندان شکل ظاهری یک سیاره شبیه زمین را تجسم کرده‌اند که به دور [یک ستاره] نسبتا نزدیک در حال گردش است و اینک در پی یافتن آن خواهند بود.

پژوهشگران با روش‌های مختلفی در جست‌و‌جوی حیات بیگانه‌اند. تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال آغاز نخستین رصدهای خود است و تجهیزات دیگری ازجمله تلسکوپ بسیار بزرگ (ELT) و چیزهای دیگر، سیاراتی شبیه به سیاره ما را رصد خواهند کرد.

ستاره‌های مشابه خورشید در نزدیکی ما که با نام‌های آلفا قنطورس و بتا قنطورس شناخته می‌شوند مورد توجه ویژه پژوهشگران قرار گرفته‌اند. نزدیکی و شباهت آن‌ها به ستاره ما به معنی آن است که این ستاره‌ها ممکن است برای جست‌و‌جو به دنبال سایر انواع حیات، مکان مناسبی باشند.

محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) برای کمک به انجام این رصد، شبیه‌سازی‌های دقیقی از شکل ظاهری احتمالی یک سیاره فرضی سنگی که در ناحیه زیست پذیر ستارگان خود در حال گردش است، انجام دادند. ازآنجایی‌که ما مشاهدات دقیقی از خود ستارگان در اختیار داریم، دانشمندان می‌توانند تا حدودی با اطمینان خاطر بگویند که یک سیاره احتمالی چگونه می‌تواند [در آنجا] شکل گرفته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان دریافتند که این سیاره به شکل جالب توجهی شبیه به سیاره خود ما خواهد بود. این سیاره [فرضی]، مانند زمین ما قادر به ذخیره آب خواهد بود و همچنین برخی تفاوت‌های مهم با زمین ازجمله فعالیت کمتر ژئولوژیک (زمین شناسی) نیز خواهد داشت. 

اینک دانشمندان امیدوارند که این پژوهش نظری بتواند در جست‌وجوی واقعی هر سیاره‌ای مانند سیاره ما تاثیر بگذارد. دانشمندان می‌گویند پژوهش‌هایی ازاین‌دست، می‌توانند به پیشبرد ساخت و استفاده از زیرساخت‌هایی ازجمله تلسکوپ‌های زمینی و فضایی کمک کند.

به گفته پژوهشگران، احتمال یافتن دوقلوی پیرتر زمین می‌تواند مفید باشد. دانشمندان می‌گویند بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۵، این دو ستاره به قدری از یکدیگر دور می‌شوند که بدون وجود آلودگی نوری یکدیگر، شانس خوبی برای رصد آن‌ها پیدا می‌شود.

محققان یافته‌های خود را در مقاله‌ای با عنوان «مدل سیاره در ابعاد زمین در ناحیه زیست پذیر آلفا و بتا قنطورس» در آستروفیزیکال ژورنال (Astrophysical Journal) شرح داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از علوم