آرایش و نقاط استقرار نیروهای ناتو در اروپا

ناتو در سراسر این پیمان می‌تواند روی حدود ۳.۵ میلیون سرباز و سایر پرسنل حساب کند

نیروهای ایتالیای ناتو در پایگاه نظامی آدازی، لتونی، ۱۱ مارس ۲۰۲۲- REUTERS/Ints Kalnins

در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای هوایی، دریایی و زمینی به منظور تقویت واحدهای ناتو در اروپای شرقی مستقر شده‌اند. 

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، «نیروی واکنش سریع ناتو» (ان‌آراف) که به منظور واکنش سریع نظامی به یک بحران طراحی شد، از ۱۳ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر افزایش یافت.

به دنبال حمله ولادیمیر پوتین به همسایه‌ روسیه، ناتو برای نخستین بار عناصری از ان‌آراف را در نقش «بازدارندگی و دفاع» فعال کرد.

هزاران سرباز اضافه، خودروهای زرهی، واحدهای توپخانه، کشتی‌ها و هواپیماها به حال آماده‌باش کامل درآمدند.

ناتو در سراسر این پیمان می‌تواند روی حدود ۳.۵ میلیون سرباز و سایر پرسنل حساب کند؛ اما به منظور کاهش نگرانی در خطه مرزی با روسیه، هدف خود را روی استقرار نیرو در اروپای شرقی با استفاده از ان‌آراف و دیگر نیروها متمرکز کرده است. 

تهاجم روسیه به اوکراین کشورهایی نظیر سوئد و فنلاند را که همواره بی‌طرف بوده‌اند، به وحشت انداخت؛ که نتیجه آن، افزایش حمایت از نظر پیوستن به پیمان ناتو است. اما این نیروها (ناتو) در حال حاضر در چه مناطقی مستقرند؟

استونی

بریتانیا همراه با نیروهای استونی فرماندهی گروه نبرد ناتو را که در شهرک «تاپا» مستقر و بخشی از نیروهای تقویت‌شده رو به جلو این پیمان‌اند، برعهده دارد

از مارس سال گذشته، بریتانیا ۸۲۸ سرباز در این کشور داشت. افزون بر آن، یک گردان زره‌پوش زمینی با تانک‌های جنگی و زره‌پوش‌های جنگی، آتشبارهای موشکی، تجهیزات دفاع هوایی، مهندسان و یک گروه اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی دارد.

فرانسه نیز در این کشور ۳۳۷ سرباز، یک اسکادران تانک با تانک‌های جنگی و زره‌پوش‌های جنگی دارد.

در حال حاضر حضور نظامی بریتانیا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

یک هفته پیش از حمله نیروهای ولادیمیر پوتین به همسایه‌اش اوکراین، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که تعداد کارکنان خود در استونی را دو برابر خواهد کرد و تجهیزات نظامی بیشتر از جمله تانک و زره‌پوش‌های جنگی به استونی می‌فرستد.

هم اکنون تانک‌های چلنجر ۲ و زره‌پوش‌های واحدهای سلطنتی نظامی ولز وارد استونی شده‌اند و تجهیزات و نیروهای بیشتری نیز در راه‌اند. 

وزارت دفاع بریتانیا در پاسخ به تماس ایندیپندنت، از اعلام تعداد دقیق افراد مستقر در منطقه خوداری کرد.

لتونی

حضور نظامی ناتو در لتونی تحت فرماندهی کانادا است که عبارت‌اند از حدود یک هزار و ۵۰۰ سرباز ناتو و ۵۴۰ سرباز کانادایی که تحت لوای «عملیات اطمینان» (Operation Reassurance) عمل می‌کنند.

مشارکت و کمک کانادا یک واحد پیاده‌نظام مکانیزه با زره‌پوش‌های جنگی را شامل می‌شود.

صدها سرباز از اسپانیا، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی، آلبانی، مونته‌نگرو و لهستان نیز بخشی از این نیروی رزمی را تشکیل می‌دهند.

لیتوانی

یک واحد جنگی تحت فرماندهی آلمان مسئولیت نیروی پیشروی‌کننده تقویت‌شده ناتو در لیتوانی را بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از تهاجم روسیه، حدود یک هزار و ۳۰۰ سرباز متشکل از نیروهای آلمانی، هلندی، بلژیکی، نروژی و اهل چک در روکلا مستقر بودند.

وزیر دفاع لیتوانی گفت که آلمان و هلند در حال افزایش تعداد سربازان خود در این ناحیه‌اند و تعداد سربازان ناتو در این کشور تا پایان مارس، به چهار هزار نفر می‌رسد.

لهستان

تعداد گردان‌های نظامی لهستان تحت فرماندهی ایالات متحده تا سال گذشته از هزار نفر تجاوز نمی‌کرد، اما حضور آمریکا در منطقه پس از جنگ اوکراین به طور چشمگیری افزایش یافت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به منظور تقویت شاخه شرقی ناتو چهار هزار و ۷۰۰ سرباز آمریکایی دیگر در لهستان و هزاران سرباز در آلمان مستقر کرد. 

رومانی

ناتو یک نیروی زمینی چندملیتی تا چهار هزار سرباز در رومانی دارد.

هفته گذشته، ۵۰۰ سرباز فرانسوی دیگر به رومانی اعزام شدند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، از این استقرار استقبال کرد: «در هفته‌های گذشته، ما حضور خود در بخش شرقی پیمان [ناتو] افزایش دادیم و اکنون برای نخستین بار در تاریخمان نیروی واکنش سریع را مستقر می‌کنیم.»

«نیروهای فرانسوی به عنوان عناصر اصلی این نیرو وارد رومانی شدند. تعهد ما به ماده ۵ -بند دفاعی گروهی ما- آهنین است. ما از هر وجب از قلمرو ناتو حراست و دفاع خواهیم کرد.»

بلغارستان

حضور ناتو در بلغارستان محدود است. ماه گذشته تنها ۱۵۰ سرباز ناتو وارد این کشور شدند اما تشکیلات نظامی و عملیات‌ آن‌ها زیرنظر نیروهای بلغارستان انجام می‌شود.

بلغارستان در هر مرحله از یک هزار سرباز برای آموزش‌های نظامی میزبانی می‌کند. سه‌چهارم این افراد سربازان وظیفه خود این کشورند و حضور نظامی خارجی را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سرباز محدود می‌کند. 

مجارستان

روز دوشنبه، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، به نیروهای ناتو اجازه داده می‌شود در غرب این کشور مستقر شوند و از خاک مجارستان برای ارسال محموله‌های سلاح به دیگر اعضای ناتو استفاده کنند. 

بقیه اروپا

ایالات متحده ده‌ها هزار سرباز در سراسر اروپا از جمله آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا دارد.

فرانسه که گروه ضربتی مشترک در حال آماده‌باش کامل، بالاترین آمادگی نظامی ناتو، را فرماندهی می‌کند، حدود پنج هزار سرباز در شرق و غرب اروپا مستقر دارد.

منطقه مدیترانه

ام‌اچ‌اس ترِنت (HMS Trent) در شرق مدیترانه است و تمرین‌های ناتو با هلی‌کوپترهای مرلین و هواپیماهای گشت دریایی آرای‌اف پی۸ پوسایدن (RAF P8 Poseidon) را راهبری می‌کند.

اچ‌ام‌اس دایموند (HMS Diamond)  ناوشکن تیپ ۴۵، قرار است درروزهای آینده به آن‌ها بپیوندد.

جنگنده‌های آرای‌اف‌ تایفون (RAF Typhoon) هم از پایگاه خود در آرای‌اف‌ آکروتیری در قبرس ماموریت‌ پلیس هوایی کل منطقه را راهبری می‌کنند. این جنگنده‌ها همراه با متحدان ناتو در کنار هواپیمای سوخت‌رسان هوایی وویجر، بر فراز رومانی و لهستان در حال گشت‌زنی‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان