فیس‌بوک اجازه انتشار مطالب خشونت‌بار را علیه نیروهای نظامی روسیه می‌دهد

سفارت روسیه در ایالات متحده از واشنگتن خواست تا «فعالیت‌های افراطی» شرکت «متا» را متوقف کند

این اقدام متا پس از آن انجام می‌گیرد که مسکو دسترسی به «فیس‌بوک متا پلتفرمز»(FB.O)  را به دلیل سانسور رسانه‌های خود، محدود کرد- AFP

به گزارش رویترز، پلتفرم‌های متا (FB.O) به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در برخی کشورها این امکان را می‌دهند که در چارچوب تهاجم به اوکراین، برای سربازان روسی آرزوی مرگ کنند. این شرکت همچنین به‌طور موقت اجازه درخواست مرگ برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یا الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس را در برخی از پست‌ها می‌دهد.

این شرکت اعلام کرد: درنتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، ما به‌طور موقت برای اظهار برخی نظرهای سیاسی، سخنان خشونت‌آمیز و بیان جملاتی مانند «مرگ بر مهاجمان روس» اجازه صادر کرده‌ایم.

سخنگوی متا در بیانیه‌ای گفت: ما همچنان به درخواست‌های اعمال خشونت علیه غیرنظامیان روسی اجازه انتشار نخواهیم داد.

سفارت روسیه در ایالات متحده از واشنگتن خواست تا «فعالیت‌های افراطی» شرکت «متا» را متوقف کند.

 سفارت هند در پیامی در توییتر خود نوشت: «کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام به صاحبان این پلتفرم‌ها حق تعیین معیارهای حقیقت را ندادند و نباید ملت‌ها را در مقابل یکدیگر قرار داد.»

تغییرات سیاست موقت در مورد درخواست خشونت علیه سربازان روسی در ارمنستان، آذربایجان، استونی، گرجستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی، روسیه، اسلواکی و اوکراین اعمال می‌شود.

 در ایمیلی که اخیراً برای برخی از ناظران ارسال شده است، متا بر تغییر در سیاست مقابله با نفرت پراکنی خود در مورد سربازان روسی تاکید کرده است.

در این ایمیل‌ها آمده است: ما در حال صدور مجوزی برای اجازه دادن به سخنرانی خشونت‌آمیز علیه سربازان روسی هستیم. تنها در صورت قرار گرفتن در چهارچوب ذیل حذف نمی‌شوند:

(الف) هدف قرار دادن سربازان روسی، به‌جز اسرای جنگی.

(ب) هدف قرار دادن روس‌ها درجایی که آن‌ها حاضر هستند.

در این ایمیل به مسئله، تهاجم روسیه به اوکراین تاکید شده است.

متا می‌گوید: ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا مشاهده کرده‌ایم که در این زمینه خاص، «سربازان روسی» به‌عنوان جایگزین ارتش روسیه استفاده می‌شوند.

هفته گذشته، روسیه اعلام کرد که فیس‌بوک را در این کشور در واکنش به آنچه محدودیت دسترسی به رسانه‌های روسی در این پلتفرم اعلام کرده بود، ممنوع کرده است. مسکو برخی دیگر از شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر را نیز محدود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام غول رسانه‌ای متا پس از آن انجام می‌گیرد که روز جمعه ۲۵ فوریه، مسکو دسترسی به «فیس‌بوک متا پلتفرمز»(FB.O)  را به دلیل آنچه سانسور رسانه‌های خود نامید، محدود کرد.

یک مسئول ارتباط‌های دولتی روسیه دلیل محدودیت دسترسی به فیس‌بوک در این کشور را این دانست که شبکه اجتماعی فیس‌بوک درخواست‌ برای لغو محدودیت‌ فعالیت چهار رسانه دولتی روسی - خبرگزاری  RIA، تلویزیون Zvezda  و وب‌سایت‌های gazeta.ru و lenta.ru – را نادیده گرفته است.

شرکت گوگل نیز اعلام کرد در چند روز گذشته صدها کانال یوتیوب و هزاران ویدیو را به دلیل نقض خط‌‌مشی‌های خود حذف کرده و به جستجوی کمپین‌های اطلاعات نادرست و حذف آنها ادامه می‌دهد. آیوی چوی، سخنگوی گوگل، تاکید کرد: «ما همچنین در حال ارزیابی این موضوع هستیم که تاثیر تحریم‌های جدید بر فعالیت ما در روسیه چه خواهد بود.»

مسکو علاوه بر محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، فشار بر رسانه‌های داخلی را افزایش داده و تهدید کرده است که جلو انتشار گزارش‌های حاوی «اطلاعات نادرست در مورد عملیات نظامی در اوکراین» را می‌گیرد.

بیشتر از جهان