فیس‌بوک هم روسیه را تحریم کرد

«متا» اعلام کرد که از اجرای تبلیغات و کسب درآمد روسیه روی پلتفرم‌های خود جلوگیری می‌کند

«به محدودیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در این شبکه ادامه می‌دهیم» - Chris DELMAS / AFP

در پی تحولات اخیر و حمله روسیه به اوکراین، فیس‌بوک روز جمعه اعلام کرد که «متا» رسانه‌های دولتی روسیه را از اجرای تبلیغات یا کسب درآمد روی پلتفرم خود در هر نقطه از جهان منع می‌کند.

به گزارش رویترز، ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیتی متا در توییتر نوشت: «علاوه بر این اقدام، ما همچنین به محدودیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در این شبکه ادامه می‌دهیم.»

این اقدام غول رسانه‌ای متا پس از آن انجام می‌گیرد که روز جمعه ۲۵ فوریه، مسکو دسترسی به «فیس‌بوک متا پلتفرمز»(FB.O)  را به دلیل آنچه سانسور رسانه‌های خود نامید، محدود کرد.

یک مسئول ارتباط‌های دولتی روسیه دلیل محدودیت دسترسی به فیس‌بوک در این کشور را این دانست که شبکه اجتماعی فیس‌بوک درخواست‌ برای لغو محدودیت‌ فعالیت چهار رسانه دولتی روسی - خبرگزاری  RIA، تلویزیون Zvezda  و وب‌سایت‌های gazeta.ru و lenta.ru – را نادیده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این گفته‌ها، نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات روسیه به ما دستور دادند که حقیقت‌سنجی و برچسب‌گذاری محتوای ارسال شده چهار سازمان رسانه‌ای دولتی روسیه را متوقف کنیم. ما این موضوع را نپذیرفتیم. در نتیجه، آنها اعلام کردند که استفاده از خدمات ما را محدود می‌کنند.»

پس از آن، مارک وارنر، سناتور آمریکایی نیز در نامه‌ای به مدیران ارشد فیس‌بوک، یوتیوب و چند شبکه اجتماعی دیگر نوشت که این شرکت‌ها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که رسانه‌های اجتماعی آنها از سوی روسیه و نهادهای مرتبط با این کشور مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: «هر شرکتی مسئولیت دارد اطمینان یابد که محصولاتش برای نقض حقوق بشر، تضعیف اقدام‌های بشردوستانه یا پیشبرد اطلاعات نادرست و خطرناک استفاده نمی‌شود.»

شرکت گوگل نیز اعلام کرد در چند روز گذشته صدها کانال یوتیوب و هزاران ویدیو را به دلیل نقض خط‌‌مشی‌های خود حذف کرده و به جستجوی کمپین‌های اطلاعات نادرست و حذف آنها ادامه می‌دهد. آیوی چوی، سخنگوی گوگل، تاکید کرد: «ما همچنین در حال ارزیابی این موضوع هستیم که تاثیر تحریم‌های جدید بر فعالیت ما در روسیه چه خواهد بود.»

مسکو علاوه بر محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، فشار بر رسانه‌های داخلی را افزایش داده و تهدید کرده است که جلو انتشار گزارش‌های حاوی «اطلاعات نادرست در مورد عملیات نظامی در اوکراین» را می‌گیرد.

بیشتر از جهان