طرح سناتور آمریکایی برای ممنوعیت واردات نفت از ایران و ونزوئلا

«تحت هیچ شرایطی نباید به دیکتاتورها و قاچاقچیان مواد مخدر که متحد پوتین‌اند، پول برسانیم. کافی است، باید در داخل کشور انرژی تولید کنیم»

براساس طرح روبیو، واردات نفت از ایران و ونزوئلا به دلیل نگرانی‌ها درباره حمایت آنها از سازمان‌های تروریستی، ادامه فعالیت‌های غیرقانونی و بحران‌ها، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود-@marcorubio

براساس طرح مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، واردات نفت آمریکا از ایران و ونزوئلا در آینده ممنوع می‌شود. البته آمریکا سال‌ها است از ایران نفت خریداری نمی‌کند و نفت ونزوئلا را نیز تحریم کرده است، اما چرخش اخیر دولت بایدن به سوی ونزوئلا پس از تحریم نفت روسیه و اصرار بر احیای برجام با ایران که لغو تحریم‌های نفتی را به دنبال دارد، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال واردات نفت از این دو کشور در آینده را افزایش داده است.

به گزارش بلومبرگ، طرح مارکو روبیو برای از بین بردن هرگونه تلاش دولت بایدن به‌منظور واردات نفت از ایران و ونزوئلا است. دولت بایدن هم اکنون با افزایش بی‌سابقه بهای نفت و بنزین دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش برای کاهش قیمت‌ها از طریق افزایش منابع در بازار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روبیو در این طرح خواستار افزایش تولید نفت و گاز داخلی آمریکا برای مقابله با افزایش قیمت‌ها است و می‌گوید واردات نفت از ایران و ونزوئلا که هر دو متحد روسیه‌ به‌شمار می‌روند، تنها این کشورها را ثروتمندتر خواهد کرد. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دلیل حمله روسیه به اوکراین نفت و گاز این کشور را تحریم می‌کند.

روبیو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحت هیچ شرایطی نباید به دیکتاتورها و قاچاقچیان مواد مخدر که متحد پوتین‌اند، پول برسانیم. کافی است، باید در داخل کشور انرژی تولید کنیم.»

براساس طرح روبیو، واردات نفت از ایران و ونزوئلا به دلیل نگرانی‌ها درباره حمایت جمهوری اسلامی و مادورو از سازمان‌های تروریستی و ادامه فعالیت‌های غیرقانونی و بحران‌ها، تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود.

این درحالی است که ونزوئلا، پس از گفت‌و‌گو‌های مقدماتی دیپلمات‌های آمریکایی با دولت نیکلاس مادورو، دو زندانی «سیاسی» آمریکایی را آزاد کرده است.

بلومبرگ به نقل از برخی منابع می‌نویسد که مذاکرات برای اجرای معافیت از برخی تحریم‌ها بین دولت‌های مادورو و بایدن جریان دارد تا این کشور سوسیالیستی بتواند فروش نفت را از سر بگیرد.

مارکو روبیو در پیشبرد طرح خود تنها نیست و سناتور باب منندز که ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده دارد نیز می‌گوید تا زمانی که مادورو در ونزوئلا بر سر کار باشد، با واردات نفت از این کشور مخالفت می‌کند.