سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل به ترکیه و احتمال همگرایی بر سر انتقال گاز به اروپا

این نخستین سفر یکی از رهبران اسرائیل به ترکیه از سال ۲۰۰۸ به این سو به حساب می‌آید

ترکیه در ماه‌های اخیر در پی بهبود روابطش با اسرائیل بوده است- 

MURAT KULA / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئيس‌جمهوری اسرائيل، چهارشنبه ۹ مارس در نخستین سفر یکی از رهبران اسرائیل به ترکیه از سال ۲۰۰۸ به این سو، وارد آنکارا شد.

سفر رئيس‌جمهوری اسرائیل به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که این دو رقیب منطقه‌ای تلاش می‌کنند به تنش‌های سالیان اخیر در روابط خود پایان دهند.

رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، در ماه ژانویه از رئيس‌جمهوری اسرائیل برای سفر به ترکیه دعوت کرد و گفت در این دیدار در باره همه ابعاد روابط دو کشور گفتگو می‌شود.

به گزارش رویترز، اسحاق هرتزوگ، در فرودگاه بن گوریون تل آویو به خبرنگاران گفت: «ما در باره همه چیز به توافق نمی‌رسیم و روابط پر فراز و نشیب اسرائيل و ترکیه در سالهای اخیر دستخوش لحظه‌هایی غامض بود.»

او افزود: «اما ما می‌کوشیم روابط را به شیوه‌ای سنجیده و محتاطانه و با احترام متقابل از سر نو بنا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از حوزه‌هایی که هر دو کشور در آن منافع مشترکی دارند گاز طبیعی است. اردوغان می‌گوید این بازدید آغازی بر یک «دوران تازه» است و دو کشور می‌توانند با یکدیگر بر سر رساندن گاز اسرائيل به اروپا همکاری کنند.

عرصه گاز طبیعی از میدان‌های گاز دریای مدیترانه می‌تواند وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد. موضوعی که بويژه پس از حمله روسیه به اوکراین بسیار مطرح است.

طرح خط لوله گازی میان شرق مدیترانه و اروپا که با دور زدن ترکیه بر بستر دریا می‌گذشت در ماه ژانویه و پس از مخالفت ایالات متحده کنار گذاشته شد.

یک مقام ارشد دولت ترکیه می‌گوید حمله روسیه به اوکراین ضرورت اقدام برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی در بازار را به همگان نشان داد. این مقام دولت ترکیه با تأکید بر اهمیت حیاتی انتقال گاز اسرائیل به ترکیه و سپس به بازار اروپا می‌گوید ترکیه برای مشارکت در این طرح آماده است.

روابط سیاسی میان ترکیه و اسرائيل سال‌ها بر سر مسئله فلسطین مخدوش بود. اما این دو کشور همواره روابط تجاری خود را حفظ کردند و در سال ۲۰۲۱ ارزش این روابط به ۶.۷ میلیارد دلار رسید.

بیشتر از جهان