تالاب گندمان در آتش می‌سوزد

آتش‌سوزی‌های عمدی سال‌های اخیر تالاب‌های ایران را به‌طورمداوم تهدید می‌کند

آغاز آتش‌سوزی شامگاه سه‌شنبه، هفدهم اسفند، اعلام شده است - رکنا

شهرام احمدی، مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از آتش‌سوزی در تالاب گندمان این استان خبر داد.

او زمان آغاز آتش‌سوزی را شامگاه سه‌شنبه، هفدهم اسفند، اعلام کرد و به خبرگزاری مهر گفت: «آتش‌سوزی در روز چهارشنبه نیز همچنان ادامه دارد.»

احمدی زمان ضمن اشاره به ادامه تلاش‌ها برای نجات این تالاب، احتمال داد دامداران برای اینکه گونه‌های گیاهی در سال آینده رشد کنند، آن‌ها را سوزانده‌ باشند. در عین حال، رئیس حفاظت محیط زیست بروجن نیز آتش‌سوزی را عمدی دانست. به گفته او، در حال حاضر امکان تعیین دقیق وسعت محدوده آتش‌گرفته وجود ندارد اما می‌توان گفت با توجه به اینکه گونه‌های جانوری در قسمت‌های عمیق تالاب، واقع در ضلع شمالی حضور دارند، آتش به پرندگان مهاجر صدمه‌ای وارد نکرده است.

تالاب گندمان در مجاورت شهر گندمان استان چهارمحال و بختیاری، با وسعت یک هزار و ۷۰ هکتار یکی از ۱۰ تالاب مهم پرنده‌نگری ایران است و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به دلیل مطلوب بودن وضعیت منابع تغذیه‌ای و توسعه حفاظت‌های فیزیکی و ایجاد سیستم پایش و مونیتورینگ در یک سال اخیر افزایش یافته است. این پرندگان از خانواده لک‌لک‌ها، اردک‌ها، فلامینگو، بوتیمار و پرستوی دریایی‌اند و بر اساس برخی سرشماری‌ها، زمستان ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری از جمله گندمان مشاهده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع تامین‌کننده آب تالاب گندمان چشمه‌های حاشیه تالاب‌اند که به دلیل خشک آن‌ها، این تالاب نیز در معرض خشکسالی قرار گرفته است. علاوه بر خشکسالی، این تالاب مهم با محرومیت از حقابه طبیعی به دلیل برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی نیز روبه‌رو است و به تازگی هدف هجوم افرادی قرار گرفته است که قصد دارند از نیزارهای این تالاب که در آستانه ثبت بین‌المللی است، علوفه تهیه کنند.

در سال‌های اخیر، به دلیل فقدان نظارت‌ کافی و آموزش‌های مناسب برای آگاه کردن مردم محلی، خطر آتش‌سوزی به طور مداوم تالاب‌های ایران را تهدید کرده است.

روز چهارشنبه، ۲۱ مهر، تالاب میانگران در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در مجاورت شهرستان ایذه در استان خوزستان آتش گرفت. کوچ پرندگان مهاجر به این تالاب، آبزیان متنوع، پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، جاذبه‌های طبیعی و مجاورت با آثار باستانی به این تالاب جایگاهی ویژه داده است. با این حال، از ابتدای سال تاکنون، بارها آتش به جان این تالاب افتاده و بخش‌های زیادی از آن را تخریب کرده است.

در آن زمان، خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع آگاه محلی، گزارش داد که آتش‌سوزی‌ها عمدی‌اند و افراد سودجو و زمین‌خواران با هدف توسعه اراضی کشاورزی آن‌ها را ایجاد می‌کنند. این گزارش افزود که اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان سعی دارد اخبار درباره این تالاب را مسکوت بگذارد و تماس خبرنگاران را هم بدون پاسخ گذاشته است.

روز دوشنبه، دوم اسفند، نیز تالاب میانکاله برای چهل‌ودومین بار در سال ۱۴۰۰ آتش گرفت. وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در این تالاب تخریب دست‌کم ۲۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی این منطقه را در پی داشته است.

شبه‌جزیره میانکاله ۶۸ هزار هکتار وسعت دارد که از این میان، ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار خشکی و بقیه سطح تالابی‌ است. فعالان محیط‌زیست این منطقه پیش‌تر به خبرگزاری رکنا گفته بودند که برای حفاظت از این منطقه گسترده و مهار آتش‌سوزی‌ها فقط ۲۰ محیط‌‌‌بان، یک لودر و یک ماشین آب‌پاش در اختیار دارند.

مسئولان سازمان محیط زیست پس از هر آتش‌سوزی اعلام می‌کنند که در وقوع حادثه عوامل انسانی نقش داشته‌اند. از سوی دیگر، گزارش‌های محلی و روایت شاهدان عینی این نکته را اثبات می‌کند که به دلیل نبود تجهیزات حرفه‌ای، هم مهار آتش به کندی انجام می‌شود و هم گستره آن افزایش می‌یابد.

بیشتر از جهان