روسیه تحریم‌شده‌ترین کشور جهان شد

مسکو در کمتر از دو هفته با دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید مواجه شده است

تحریم‌ مسکو در ابعاد مختلف روزبه‌روز شکل‌ گسترده‌تری به خود می‌گیرد - Alexander NEMENOV / AFP

روسیه با پشت سر گذاشتن ایران، به تحریم‌‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد.

به گزارش اکسیوس، پس از آنکه تهدیدهای پوتین مبنی بر تهاجم نظامی به اوکراین عملی شد، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی از طریق اعمال تحریم‌های گوناگون به این حمله پاسخ دادند. تحریم‌ مسکو در ابعاد مختلف روزبه‌روز شکل‌ گسترده‌تری به خود می‌گیرد و حتی نشان‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی نیز تصمیم دارند این کشور را ترک کنند.

بر اساس گزارش وب‌سایت Castellum.AI که تحریم‌ها علیه روسیه را دنبال می‌کند، این کشور در کمتر از دو هفته با دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید مواجه شده است.

روسیه تا قبل از ۲۲ فوریه ۲۰۲۲، با دو هزار و ۷۵۴ تحریم، پس از جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دومین کشور تحریم شده در جهان شناخته می‌شد. با این حال، از زمانی که ولادیمیر پوتین در روز ۲۱ فوریه دستور اعزام نیرو به شرق اوکراین را صادر کرد، تحریم‌ها علیه روسیه به پنج هزار و ۵۳۲ مورد افزایش یافت. به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران با سه هزار و ۶۱۶ تحریم ناشی از برنامه هسته‌ای و حمایت از تروریسم، در جایگاه دوم قرار گرفت. سوریه و کره شمالی به ترتیب با دو هزار و ۶۰۸ و دو هزار و ۷۷ تحریم از ایران عقب‌ترند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین به طور قابل‌ملاحظه‌ای متحد عمل کرده‌اند. در این میان، حتی کشورهایی که پیش از این در اغلب موارد بی‌طرف بودند هم وارد عمل شدند؛ تا آنجا که سوییس که معمولا به عنوان یک کشور بی‌طرف شناخته می‌شود، از نظر تعداد تحریم‌ها علیه روسیه با ۵۶۸ مورد تحریم پیشتاز سایر کشورها است.

در کنار سوییس، اتحادیه اروپا، فرانسه، کانادا، استرالیا و ایالات متحده بیشترین تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد‌ه‌اند.

سی‌ان‌ان روز یکشنبه، ۶ مارس، به نقل از آنتونی بلینکن گزارش داد که ایالات متحده با همکاری متحدان اروپایی خود در حال بررسی تحریم واردات نفتی از روسیه است. به گفته او، این اقدام «برای مجازات هرچه بیشتر روسیه برای تهاجم بی‌دلیل علیه اوکراین» درنظر گرفته شده است.

پوتین آخر هفته گذشته در واکنش به این موارد گفت که تحریم‌ها علیه روسیه شبیه به اعلان جنگ است.