سیزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ تعداد آوارگان اوکراینی به ۲ میلیون نفر رسید

رئیس‌جمهوری آمریکا ممنوعیت واردات نفت از روسیه را اعلام کرد

REUTERS/Thomas Peter TPX IMAGES OF THE DAY

حمله روسیه به اوکراین درحالی برای سیزدهمین روز متوالی ادامه دارد که سومین دور مذاکرات صلح بین هیات‌های روسیه و اوکراین در روز دوشنبه پیشرفت اندکی داشت اما به راه‌حل قطعی منجر نشد.

روسیه چهار شرط برای توقف حمله‌ها در اوکراین اعلام کرده است که شامل توقف اقدام نظامی از سوی اوکراین، تغییر قانون اساسی، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه و به رسمیت شناختن استقلال جدایی طلبان دونستک و لوهانسک است.

هرچند روسیه برای ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه، هفدهم اسفندماه در پنج شهر شرق اوکراین آتش‌بس اعلام کرده‌ است، آتش‌بس‌های قبلی با ادامه حمله‌های روسیه شکسته شد و ده‌ها کشته و زخمی در بین غیرنظامیان برجای گذاشت. از جمله حمله به مسیر تخلیه غیرنظامیان در حومه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که موجب شد هشت نفر شامل دو کودک کشته شوند.

همزمان نگرانی‌ها درباره در تله افتادن غیرنظامیان در شهرهایی مانند ماریوپل به دلیل ادامه حمله‌ها تشدید شده است. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین آنچه که از سوی روسیه «کوریدور بشردوستانه» خوانده شده است را راهروهایی برای به خاک و خون کشیدن مردم اوکراین توصیف کرده است. گزارش‌ها حاکی از عمیق‌تر شدن بحران انسانی در اوکراین است و مقامات اوکراین مسکو را به روی آوردن به تاکتیک‌های بدوی و قرون وسطایی متهم کردند.

بیشتر از جهان