لاوروف: تحریم‌های غرب علیه روسیه مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای با ایران است

روسیه خواهان دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده آمریکا است

SERGEI ILNITSKY / POOL / AFP

روسیه روز شنبه ۵ مارس گفت تحریم‌هایی که غرب بر سر جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال می‌کند، مانعی در برابر توافق هسته‌ای با ایران شده است. مسکو به غرب هشدار داد که منافع ملی روسیه باید در نظر گرفته شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید تحریم‌های تازه علیه روسیه «مشکلی» برای این کشور ایجاد کرده است.

این در حالی است که روز شنبه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نقشه راهی به توافق رسیده است که بر اساس آن همه مسائل بر جای مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران تا پایان ماه ژوئن (میانه تیر) حل خواهد شد. این اقدام یکی از گام‌های نهایی برای بازگشت به برجام ارزیابی شده است.

یک دیپلمات ایران هم روز شنبه به رویترز گفت درخواست روسیه برای تضمین‌های ایالات متحده آمریکا ممکن است به گفتگوهای هسته‌ای صدمه بزنند و آن را «ناسازنده» خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «همه‌چیز خوب بود، اما سیل تحریم‌های تهاجمی غرب، که تا جایی که من می‌بینم ادامه خواهد داشت، ارزیابی بیشتر حقوق‌دانان را ضروری کرده است.»

سرگئی لاوروف گفت روسیه خواهان دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده آمریکا است که این تحریم‌ها به هیچ روی به بازرگانی، سرمایه‌گذاری، و همکاری‌های نظامی-فنی روسیه با ایران خللی وارد نمی‌کند.

او افزود: «ما پاسخ می‌خواهیم، پاسخی بسیار روشن. ما تضمین می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ روی بر نظام بازرگانی و روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری که در برجام تعبیه شده است تأثیری نمی‌گذارد.»

سرگئی لاوروف می‌گوید در توافق‌نامه برجام، چین و روسیه اجازه دارند به ایران در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور بر اساس قوانین منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای کمک کنند، و تحریم‌های غرب نباید این پروژه‌ها را شامل شود.