جایزه ده میلیون دلاری پلیس فدرال آمریکا برای اطلاعات درباره خلیفه طالبان

سراج‌الدین حقانی نخستین بار روز شنبه چهاردهم اسفند چهره‌اش را نشان داد

«مردی ۴۹ ساله، متولد میران‌شاه پاکستان، با مو‌های سیاه، چشمان قهوه‌ای، چهره‌ای با چین و چروک، زبان عربی، و شهروندی نامعلوم.» این مشخصات سراج‌الدین حقانی مشهور به «خلیفه طالبان»، رهبر شبکه تروریستی حقانی است که در صفحه اینترنتی پلیس فدرال آمریکا (FBI) درج است.

برنامه پاداش برای عدالت وزارت امور خارجه آمریکا، برای ارائه اطلاعاتی که به دستگیری سراج‌الدین حقانی منجر شود، ده میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. در ابتدا این پاداش پنج میلیون دلار بود، اما پس از آن که سراج‌الدین حقانی کرسی وزارت داخله/کشور را تصاحب کرد، این پاداش دو برابر شد. نام سراج‌الدین حقانی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد هم آمده است.

با این حال، این چهره مرموز و پنهان، نخستین بار روز شنبه چهاردهم اسفند چهره‌اش را نشان داد.

سراج‌الدین حقانی که به مناسبت پایان دوره دسته‌ای از جنگجویان طالبان از یک برنامه آموزشی کوتاه‌مدت در کابل صحبت می‌کرد، خطاب به اعضای طالبان گفت: «من در مقابل رسانه‌ها حاضر شدم تا میان ما و شما اعتماد ایجاد شود. این افتخار و سعادت برای من و شماست که در این مجلس در مقابل رسانه‌ها صحبت می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه پلیس فدرال آمریکا در مورد پاداش برای ارائه اطلاعاتی که به دستگیری سراج‌الدین حقانی منجر شود، در تارنمای این سازمان موجود است. از سراج‌الدین حقانی به عنوان تروریستی یاد می‌شود که نامش لرزه بر اندام ژنرال‌های ناتو می‌انداخت. آیا اکنون آمریکا از تعقیب سراج‌الدین حقانی در حکم تروریست جهانی دست برداشته است؟

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که حضور سراج‌الدین حقانی در مقابل رسانه‌ها، در حالی که هنوز تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است، به این معنی است که تهدید آمریکا دیگر برای طالبان بی‌معنی است. آقای سعیدی افزود: «پلیس فدرال آمریکا، سیا، و آمریکایی‌ها، محل کار و خانه و زندگی سراج‌الدین حقانی را می‌دانند و پاداشی که برای سر او گذاشته‌اند، فریب است، و در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد.»

آقای سعیدی می‌افزاید که حقانی با دریافت تضمین و اطمینان، چهره‌اش را که در طول زندگی‌اش پنهان بود، علنی ساخته است.

نام شبکه حقانی به دلیل حمله‌های مرگ‌بار این گروه در بیست سال گذشته، با وحشت وصف‌ناپذیری در میان افغان‌ها همراه شده است.

براساس اطلاعات یک افسر ارشد اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان که با ایندیپندنت فارسی صحبت کرد، شبکه حقانی از زمان تاسیس، بر پایه سه هسته مرکزی فعالیت کرده است.

هسته دلالان مالی در کشورهای منطقه. این هسته در ۲۰ سال گذشته از سازمان‌های متعدد خیریه، بازرگانان، و سازمان‌های اطلاعاتی در کشور‌های منطقه، برای این گروه پول جمع‌آوری می‌کرده است. این هسته در چند سال اخیر به دست انس حقانی، فرزند کوچک جلال‌الدین حقانی که از همسر یمنی او است، رهبری شده است. انس حقانی در سال ۲۰۱۴ بازداشت و در سال ۲۰۱۹ در جریان مذاکرات میان طالبان و آمریکایی‌ها از زندان دولت پیشین افغانستان آزاد شد.

هسته مالی مبتنی بر بزهکاری. این هسته را که در بیست سال گذشته بر پایه آدم‌ربایی، باج‌گیری، و قاچاق مواد مخدر و معادن فعالیت داشته است، خلیل‌الرحمان حقانی و ابراهیم حقانی رهبری می‌کرده‌اند.

هسته عملیاتی. این هسته به رهبری سراج‌الدین حقانی، اکنون بیشترین ساختارها و نهادهای امنیتی طالبان را به عهده دارد. اجرای حمله‌های انتحاری و تهاجمی به شهرها، از اساسی‌ترین فعالیت‌های این هسته در بیست سال گذشته بوده است. شماری از اعضای کلیدی این هسته، از جمله بدرالدین حقانی و نصیرالدین حقانی، در سال‎های اخیر در پاکستان و افغانستان کشته شدند.

اکنون که طالبان پس از جنگ طولانی و فرسایشی به قدرت بازگشته است، شبکه حقانی، محور اصلی این قدرت را در اختیار دارد. دفتر سراج‌الدین حقانی در وزارت داخله/کشور طالبان، کانون و چهارراه قدرت در ساختار دولت طالبان است.