اسرائیل، نگران هماهنگی امنیتی با روسیه در آسمان سوریه؟

تحلیل‌گر اسرائیلی از اهمیت توافق‌های امنیتی روسیه و اسرائیل برای نیروی هوایی اسرائیل در سوریه سخن می‌گوید 

چرا اسرائیل در مواضع خود راجع به روسیه به آن قاطعیتی نیست که اوکراین و برخی دیگر در غرب می‌خواهند؟ پاسخ این پرسش را بیشتر کارشناسان، به روابط امنیتی اسرائیل و روسیه مربوط می‌دانند که به‌ویژه در موضوع سوریه حساس است. 

طبق برخی گزارش‌ها، از جمله در تارنمای آکسیوس، کاخ سفید به اسرائیل فشار آورده است که مواضع روشن‌تری در مورد اوکراین بگیرد.

آنا آرنهایم، خبرنگار نظامی روزنامه «اورشلیم پست»، در مقاله‌ای که روز یکشنبه، ۶ مارس، منتشر شد، به این موضوع پرداخت و تاکید کرد که از دست دادن همکاری با روسیه در سوریه، مشکل راهبردی بزرگی برای اسرائیل خواهد بود. او گفت که اسرائيل با رضایت روسیه است که توانسته است راه‌های قاچاق اسلحه را (که از سوریه می‌گذرند و نقش مهمی در تجهیز نیروهای «محور مقاومت» تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران دارند) مختل کند. 

این تحلیل‌گر نوشت: «در حالی که اسرائیل می‌کوشد در موضوع جنگ اوکراین توازن دیپلماتیک برقرار کند، از دست دادن قرارهای امنیتی با روسیه در سوریه، مشکلی راهبردی برای نیروی هوایی اسرائیل خواهد بود.»

روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ دست به دخالت نظامی در جنگ سوریه زد و از مهم‌ترین عوامل پایدار ساختن حکومت بشار اسد،‌ رئیس رژیم دمشق، بود. اسرائیل نیز در جریان جنگ سوریه صدها بار دست به حملات مختلفی در خاک آن کشور زده است تا نگذارد که حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای تحت حمایت حکومت ایران، زیاد به مرزهای آن نزدیک شوند. بدون هماهنگی نزدیک با روسیه، چنان حملاتی ممکن نمی‌بودند. 

آرنهایم به این اشاره می‌کند که اسرائیل از سال ۲۰۱۳ مشخصا جلو ارسال تسلیحات سنگین به لبنان را از سوی حزب‌الله که باید از خاک سوریه گذر کنند، گرفته است. او گفت: «روسیه تا کنون به اسرائیل اجازه داده است که مادام که نیروهای خود روسیه در خطر قرار نگیرند، در آسمان سوریه آزادی عملیات داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، روسیه نیز هنگام انجام عملیات در مرز شمالی سوریه و بلندی‌های جولان، به اسرائیل اطلاع می‌دهد؛ مانند مورد مهم اواخر ماه ژانویه که در آن شاهد گشت زدن مشترک هواپیماهای سوخو ۳۴ و ۳۵ روسیه و میگ ۲۳ و ۲۹ ارتش سوریه بودیم. 

روسیه همکاری نظامی نزدیکی با حکومت اسد داشته است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اخیرا در سفری به سوریه، با اسد دیدار کرد.

موشه یعلون، وزیر دفاع سابق اسرائیل که در سال ۲۰۱۵ سر کار بود و هماهنگی نظامی با مسکو را در موضوع سوریه آغاز کرد، می‌گوید بعید است که روابط اسرائیل و روسیه در این زمینه مخدوش شود. یعلون می‌گوید، برخی به اشتباه می‌پندارند که اگر اسرائيل موضع مشخصی بگیرد، شاهد خصومت بین آن‌ دو خواهیم بود، در حالی که «منافع بین این دو کشور حتی در سوریه هم یکسان هستند.» 

یعلون در گفت‌وگو با «اورشلیم پست» افزود: «خیلی بهتر است که هماهنگی اقدام کنیم. حتی آن زمان هم که همکاری را شروع کردیم، می‌دانستیم که روس‌ها منافع خودشان را دارند. من به آن‌ها گفتم که ما مزاحم شما نمی‌شویم، شما هم مزاحم ما نشوید. الان هم فکر نمی‌کنم روس‌ها علاقه‌ای به ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای اسرائیل و سایر حملات به ایران در سوریه، داشته باشند. اما حتی اگر هم شوربختانه چنین چیزی رخ دهد، اسرائیل ظرفیت‌های خودش را دارد.» 

مقامات اسرائیل گفته‌اند که در قریب دو هفته‌ای که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، در هماهنگی دو کشور در سوریه اختلالی ایجاد نشده است. روسیه علاوه بر إسرائيل، با آمریکا نیز در موضوع سوریه هماهنگی‌هایی دارد. آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اسرائیل، هفته گذشته گفت که هماهنگی‌ها ادامه خواهند یافت، چرا که هدف‌شان «تضمین امنیت و ایمنی ارتش ما است».

یعلون‌ که رئیس نشست پیش روی امنیتی «ایسدف» در اسرائيل است، گفت روسیه علاقه‌ای ندارد که در حالی که در اروپا در جنگ است، در سوریه نیز از در تخاصم با اسرائیل وارد شود. 

وزیر دفاع سابق اسرائیل تاکید کرد:‌ «ما باید در جهت صحیح تاریخ بایستیم. اظهارات ما کافی نبوده‌اند. بنت (نخست‌وزیر اسرائیل) نیز باید به روشنی موضع بگیرد. با توجه به منافع روسیه، این کار باعث تخاصم در سوریه نخواهد شد.»

آقای بنت روز شنبه به مسکو رفت تا در کرملین با پوتین دیدار کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت «اوضاع اوکراین» موضوع اصلی صحبت‌های این دو رهبر بوده است. اوکراین پیش از این چند بار خواستار تلاش اسرائیل برای میانجی‌گری شده بود. 

بیشتر از جهان