مذاکره‌کننده اوکراین یا جاسوس روسیه؛ «ترور شد»

سرویس امنیتی اوکراین او را پس از مقاومت در برابر دستگیری به ظن «خیانت» هدف قرار دادند

سرویس امنیتی اوکراین «شواهد روشنی» از خیانت مشکوک دنیس کریف، معاون سابق رئیس سازمان امنیتی اوکراین در اختیار دارد - عکس از سوشال مدیا

به گفته منابع خبری اوکراینی، یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی که در دیدار با هیئت مذاکره‌کننده روسیه حضور داشت، هنگامی‌که افسران سرویس امنیتی اوکراین تلاش کردند تا دستگیرش کنند، به ضرب گلوله کشته شد. ظاهراً این مرد دنیس کریف، معاون سابق رئیس سازمان امنیتی اوکراین بوده است. شواهدی وجود دارد که او اطلاعات را به روسیه منتقل کرده است.

وزارت دفاع اوکراین در پستی در فیسبوک مرگ کریف را تایید کرد، اما تاکید کرد که او یک عامل اطلاعاتی اوکراین بوده که در حین انجام وظیفه جان باخته است.

در این بیانیه آمده است: «در حین انجام وظایف ویژه، سه نفر از کارمندان اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین کشته شدند.»

 اگرچه دولت اوکراین از اعلام نام این سه نفر خودداری کرد، اما رسانه‌ها نام‌های الکسی ایوانوویچ، چیبینف والری ویکتورویچ و دنیس بوریسوویچ کیریف را منتشر کردند.

روزنامه روسی پراودا گزارش داد که سرویس امنیتی اوکراین «شواهد روشنی» از خیانت مشکوک او در اختیار دارد که شامل مکالمات تلفنی نیز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از مرگ، دولت اوکراین او را به‌عنوان یک «قهرمان» ستایش کرد. در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «آن‌ها در دفاع از اوکراین کشته شدند و تلاش آن‌ها ما را به پیروزی نزدیک کرد! ما صمیمانه تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنیم. «قهرمانان نمی‌میرند! آن‌ها تا زمانی که ما آن‌ها را به یاد می‌آوریم زنده هستند! افتخار بر اوکراین! افتخار قهرمانان!»

 اما نمایندگان پارلمان اوکراین ادعا کردند که او پس از مقاومت در برابر دستگیری به ظن «خیانت» توسط سرویس امنیتی اوکراین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد ادعاهای خیانت یا گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن کریف توسط مقامات اوکراینی ارائه نشده است. در این شرایط اختلاف بین دو روایت متضاد از مرگ او را نمی‌توان توضیح داد.

عکس دنیس کریف در جریان مذاکرات صلح هفته گذشته با روسیه در ۲۸ فوریه در سمت اوکراینی میز مذاکره قابل مشاهده است، علیرغم اینکه نامش در فهرست هیئت‌های رسمی قرار نداشت و نقش او در این نشست نامشخص است، ما وی به‌عنوان یک عضو در هیئت اوکراینی حاضر بوده است. هم روسیه و هم اوکراین ادعاهایی در مورد فعالیت‌های جاسوسی او مطرح کرده‌اند و هر یک او را به کار برای طرف مقابل متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان