پنج عضو یک خانواده در هرات سر بریده شدند

نخست‌وزیر طالبان گفته بود: «ما وعده غذا به مردم نداده بودیم، بلکه وعده امنیت داده بودیم که اکنون تامین شده است»

هنوز هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این جنایت را بر عهده نگرفته است‌ـ عکس از خبرگزاری افق

روز شنبه ۱۴ اسفند، منابع آگاه از کشته شدن پنج عضو یک خانواده شامل سه کودک در شهرستان انجیل در غرب افغانستان خبر دادند. یک خبرنگار در هرات، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که افراد مسلح ناشناس وارد خانه شدند و پدر، مادر و سه فرزند خانواده را سر بریدند. این خبرنگار افزود هنوز هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این جنایت را بر عهده نگرفته است، اما ساکنان هرات را به‌شدت نگران و هرسان کرده است.

ثابت هروی، مسئول مطبوعات اداره اطلاعات طالبان در هرات، در صحبت با رسانه‌های افغانستان، کشته شدن پنج عضو یک خانواده در شهرستان انجیل را تایید کرد و گفت هنوز در مورد عاملان این قتل اطلاعی ندارد، اما تلاش‌ها برای ردیابی آنان جریان دارد.

در حالی که طالبان همواره از تامین امنیت در سراسر افغانستان سخن می‌گویند، اخبار قتل، آدم‌ربایی، دادگاه‌های صحرایی، دزدی و گروگان‌گیری هر روز از گوشه و کنار افغانستان به گوش می‌رسد. علاوه بر بازداشت‌ها و قتل‌های هدفمند طالبان، سرقت‌های مسلحانه و آدم‌ربایی در نزدیک به هفت ماه گذشته در کابل و دیگر شهرهای افغانستان قربانیان زیادی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواسط ماه فوریه، افراد مسلح ناشناس جوان ۲۸ ساله‌ای به نام یما ابدال را در کابل به گلوله بستند. خانواده ابدال به رسانه‌ها گفتند که افراد مسلح هنگامی که می‌خواستند برادر یما ابدال را بربایند، با مقاومت یما مواجه شدند و به او شلیک کردند. خانواده ابدال پس از این اتفاق، از حکومت طالبان خواستند عدالت اجرا شود، اما تاکنون از ردیابی عاملان این جنایت خبری نیست.

در بیشتر موارد، جنگجویان طالبان عامل این حوادث‌اند. تیراندازی افراد طالبان در ایست‌های بازرسی از شایع‌ترین مواردی است که در شش ماه گذشته بارها رخ داده است. پیش از این نیز دو زن جوان در فاصله یک هفته، در دو ایست بازرسی طالبان در کابل، بدون هیچ دلیلی، هدف شلیک افراد طالبان قرار گرفتند. مسئولان محلی طالبان ابتدا مسئولیت این حوادث را نپذیرفتند اما سرانجام پس از پافشاری خانواده‌های قربانیان، آن را خطای انسانی خواندند و عذرخواهی کردند.

در حالی که مردم در افغانستان از بی‌کاری، فقر و گرسنگی روزافزون رنج می‌برند، نخست‌وزیر طالبان در نخستین بیانیه صوتی رسمی‌اش که در ماه نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، گفت: «ما وعده غذا به مردم نداده بودیم، بلکه وعده امنیت داده بودیم که اکنون تامین شده است.» اما شش ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میزان ناامنی و هرج‌ومرج در پایتخت و دیگر شهرهای کشور افزایش یافته است و علاوه بر فقر روزافزون، از برقراری امنیت نیز خبری نیست.

بیشتر از جهان