‏ جهان با درگیر شدن در جنگ اوکراین، نباید افغانستان را فراموش کند

برای جلوگیری از رفتن افغانستان به سوی نقطه بازگشت‌ناپذیر، اقتصاد افغانستان باید تقویت شود

با سلطه طالبان و متوقف شدن کمک‌های خارجی به افغانستان، نیاز به حمایت‌های فوری از مردم افغانستان به‌شدت افزایش یافته است- Mohd RASFAN / AFP

روز جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس)، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در بیانیه‌ای از کشورهای جهان خواست به خاطر مشغول شدن در جنگ اوکراین، بحران افغانستان را فراموش نکنند.

در این بیانیه آمده است که تمرکز جهان بر جنگ اوکراین ممکن است توجه‌ها را از وضعیت افغانستان دور کند و در نتیجه بحران جاری در آن کشور تشدید شود. در بیانیه کمیته بین‌المللی نجات آمده است: «با متمرکز شدن توجه به جنگ اوکراین، از جهان می‌خواهیم که از افغانستان غافل نشود. جامعه جهانی باید از این فرصت در افغانستان برای جلوگیری از قحطی، برای نجات دادن جان افراد، و پایان دادن به شرایط وحشتناک پیش روی زنان و دختران استفاده کند.»

کمیته بین‌المللی نجات از اقدام‌های اخیر آمریکا و برخی دیگر از کشورها در فراهم ساختن تسهیلات فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان سپاسگزاری و تاکید کرد که برای جلوگیری از رفتن افغانستان به سمت بحرانی عمیق و بازگشت‌ناپذیر، به تلاش‌های مستمر و حمایت‌های بیشتری نیاز است.

در این بیانیه به نقل از آماندا کاتانزانو، معاون کمیته بین‌المللی نجات، آمده است: «تصمیم هیئت بانک جهانی را مبنی بر اعطای یک میلیارد دلار از صندوق امانی بازسازی افغانستان به آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های کمک‌رسانی فعال در افغانستان ستایش می‌کنیم. این کمک‌ها به بازیابی خدمات ضروری بهداشتی و آموزش کمک می‌کند.»

معاون کمیته بین‌المللی نجات افزود که افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه و مصرف پول اختصاص داده شده به امر رسیدگی به نیازمندان، باید در اولویت سازمان‌های مددرسان باشد، چون با سلطه طالبان و متوقف شدن کمک‌های خارجی به افغانستان، نیاز به حمایت‌های فوری از مردم افغانستان به‌شدت افزایش یافته است. آماندا کاتانزانو تصریح کرد که بخشی از یک میلیارد دلاری که بانک جهانی از صندوق امانی بازسازی افغانستان به آژانس‌های سازمان ملل متحد می‌دهد، باید به پرداخت حقوق ماهانه کارکنان بخش بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اختصاص داده شود که نزدیک به هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون کمیته بین‌المللی نجات، نیاز مردم افغانستان به کمک‌های انسان‌دوستانه امسال تا سه برابر سال گذشته افزایش یافته است. اما سازمان‌های مددرسان بین‌المللی بودجه مورد نیاز برای رسیدگی به این میزان نیازمندی را در اختیار ندارند. قرار است در اواخر ماه مارس، بریتانیا میزبان نشست مهم بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک به افغانستان باشد. کمیته بین‌المللی نجات ابراز امیدواری کرد که در این نشست، کمک کنندگان به نتیجه‌ای روشن برای حمایت مداوم و پایدار از افغانستان برسند.

کمیته بین‌المللی نجات با وجود آن که کمک‌های بشردوستانه انجام شده در افغانستان را برای نجات بخشی از مردم از بحران جاری موثر می‌داند، اما تاکید می‌کند که تا زمانی که راهکار موثری برای تقویت بانک مرکزی افغانستان پیدا نشود که در کنترل گروه طالبان است، و همچنین ذخایر ارزی افغانستان آزاد نشود، بحران انسانی در افغانستان ادامه خواهد یافت. در بیانیه این سازمان آمده است: «تا زمانی که اقدام‌هایی گسترده برای احیای اقتصاد افغانستان صورت نگیرد، مردم آسیب خواهند دید و جان‌ها از دست خواهد رفت. زنان و دختران بیشتر از بقیه در معرض خطرند.»

کمیته بین‌المللی نجات از سازمان‌های فعال در عرصه مددرسانی در افغانستان است و حدود ۳۰۰۰ کارمند در سراسر افغانستان دارد که روزانه از اوضاع اقتصادی خانواده‌ها به این سازمان گزارش می‌دهند. دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات، از مدافعان سرسخت تعامل دولت‌های جهان با گروه طالبان برای تسهیل روند اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان است. او در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی که در ماه‌های اخیر کرده، دولت‌ها را تشویق کرده است که با طالبان وارد تعامل شوند تا از بحران انسانی در افغانستان جلوگیری شود. میلیبند دو هفته قبل در نشست امنیتی مونیخ گفت اگر جهان می‌خواهد بحران افغانستان عمیق‌تر نشود، باید بی‌درنگ برای افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه و احیای اقتصاد افغانستان اقدام کند.