داعش یک شهروند افغان را بمب‌گذار انتحاری مسجد شیعیان پیشاور معرفی کرد

این حمله ۵۷ کشته و نزدیک به ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت

حمله خونین انتحاری ظهر روز جمعه چهارم مارس در مسجد شیعیان در بازار قصه‌خوانی شهر پیشاور پاکستان اتفاق افتاد‌ـ Abdul MAJEED/AFP

شنبه ۱۴ اسفند، گروه داعش شاخه خراسان با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله مرگبار به مسجد شیعیان در شهر پیشاور پاکستان را بر عهده گرفت. این گروه اعلام کرد مهاجم انتحاری یک شهروند افغان بود. هم‌زمان مقام‌های پاکستانی نیز از تشکیل گروه‌های تحقیق برای ردیابی سازمان‌دهندگان این حمله خبر دادند.

در بیانیه داعش که در سایت خبرگزاری اعماق منتشر شد، آمده است: «جنگجویان دولت اسلامی به‌رغم تدابیر امنیتی شدیدی که شبه‌نظامیان طالبان و پلیس پاکستان برای تامین امنیت معابد و مراکز شیعیان اتخاذ کرده‌اند، پیوسته شیعیان ساکن در پاکستان و افغانستان را هدف قرار می‌دهند.» این گروه اعلام کرد که بمب‌گذار انتحاری حمله روز جمعه ۴ مارس به مسجد پیشاور اهل افغانستان بود و پیش از ورود به مسجد، به دو پلیس که از مسجد محافظت می‌کردند شلیک و سپس، خود را منفجر کرد.

در همین حال، سران گروه طالبان در افغانستان این حمله را محکوم کردند. ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی گروه طالبان، در توییتی نوشت: «ما بمب‌گذاری در مسجد پیشاور پاکستان را محکوم می‌کنیم. حمله به غیرنظامیان و نمازگزاران هیچ توجیهی ندارد.» او از اظهارنظر در مورد ادعای داعش مبنی بر افغان بودن عامل انتحاری خودداری کرد.

داعش از زمانی که طالبان در ماه اوت سال گذشته به قدرت رسید، نشان داده است که بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله انتحاری خونین که ظهر روز جمعه در مسجد شیعیان در بازار قصه‌خوانی شهر پیشاور پاکستان اتفاق افتاد، ۵۷ کشته و نزدیک به ۲۰۰ مجروح بر جای گذاشت. اقلیت شیعه پاکستان بلافاصله پس‌ از این حمله، دولت پاکستان را به‌دلیل تدابیر امنیتی ناکافی برای محله‌های شیعه‌نشین محکوم کردند و خواستار توجه بیشتر دولت به این امر شدند. فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان، گفت سه گروه تحقیق برای بررسی شواهد و ردیابی سازمان‌دهندگان این حمله تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در فیلم دوربین مداربسته که به دست این رسانه رسیده‌، مهاجم بمب را زیر یک شال سیاه بزرگ پنهان کرده است. این فیلم نشان می‌دهد که بمب‌گذار به‌سرعت در خیابانی باریک به سمت ورودی مسجد حرکت می‌کند. او قبل از ورود به داخل مسجد به سمت پلیس شلیک می‌کند و در چند ثانیه انفجاری مهیب رخ می‌دهد و گردوغبار و زباله عدسی دوربین را می‌پوشاند. مقام‌های پلیس به آسوشیتدپرس گفتند دستگاهی که در این حمله استفاده شده بود مملو از بلبرینگ بود، روشی مرگبار برای ساخت بمب و ایجاد حداکثر کشتار، زیرا پرتابه‌های بزرگ‌تری را به اطراف می‌پراکند. معظم جاه انصاری، مقام ارشد پلیس در استان خیبر پختونخواه، به آسوشیتدپرس گفت: «بلبرینگ‌ها باعث تلفات بیشتر شدند.»

حمله روز جمعه در شهر قدیمی و شلوغ پیشاور بدترین حمله در سال‌های اخیر در پاکستان بود. این کشور در ماه‌های اخیر و پس از چندین سال آرامش نسبی که به‌دلیل عملیات نظامی علیه مخفیگاه‌های شبه‌نظامیان در مناطق مرزی با افغانستان به وجود آمده بود، بار دیگر شاهد حمله‌های ستیزه‌جویان است. بیشتر حمله‌های اخیر از ماه اوت سال گذشته تاکنون را طالبان پاکستانی انجام داده‌اند.

هرچند گروه طالبان در افغانستان ادعا می‌کنند با طالبان پاکستان ارتباطی ندارند، مراکز طالبان پاکستان در افغانستان است و برخلاف درخواست مکرر پاکستان از طالبان افغانستان برای تحویل آن‌ها، هنوز هیچ‌یک از آنان از افغانستان اخراج نشده‌اند.