ایران، محور سخنرانی ترامپ در سازمان ملل

ترامپ: آمریکا اعتقادی به دشمن« ابدی» ندارد

دونالد ترامپ در سازمان ملل. سپتامبر ۲۰۱۹

Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

صبح امروز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک سخنرانی کرد. ترامپ مدت زمان نسبتا زیادی از سخنرانی خود را به موضوع ایران اختصاص داد. او با اشاره به اینکه «یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیتی رژیم خودکامه ایران است»، گفت که ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است. 

ترامپ هم‌چنین ادعا کرد که کارنامه ایران مرگ و تخریب است و «حکومت ایران تمام ثروت این کشور را در مسیر رسیدن به سلاح هسته‌ای خرج کرده است. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد و به همین خاطر من از برجام خارج شدم». او هم‌چنین گفت که توافق هسته ای برجام اجازه بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران را نمی‌داد.

ترامپ هم‌چنین با اشاره به حملات به تاسیسات نفتی عربستان گفت: «ما در واکنش به این رفتار خشن‌ مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بالاترین تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی اعمال کردیم».  

به گفته رئیس جمهور آمریکا «رهبران ایران باعث شدت گرفتن جنگ در سوریه و یمن شدند و ایران پس از اعمال تحریم‌های جدید دست به رفتاری خشن زده است». دونالد ترامپ هم‌چنین تاکید کرد که باید مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. 

رئیس جمهور آمریکا خطاب به دیگر کشورهای دنیا گفت: «هیچ کشوری نباید به عطش خونریزی ایران کمک کند. تا زمانی که ایران به تهدید‌های خود ادامه می‌دهد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد بلکه تشدید هم خواهند شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به رفتارهای حکومت ایران در قبال آمریکا و اسرائیل نیز گفت:  «حکومت ایران شعار مرگ بر آمریکا را تکرار می‌کند، احساسات ضد صهیونیستی را تحریک می‌کند. رهبران ایران گفتند که اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از بین برود. ما این وضعیت را تحمل نمی‌کنیم».‎

ترامپ هم‌چنین درباره مردم ایران نیز سخن گفت. رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به وضعیت بد اقتصادی و فقر دامن‌گیر در ایران گفت: «مردم ایران دولتی را می‌خواهند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشورش و دیگر کشورها را بپردازد». 

ترامپ خطاب به حاکمان ایران گفت که «آن‌ها باید دست از تهدید دیگر کشورها بردارند و به مردم ایران اولویت بدهند». به گفته او «چهل سال است که حکومت ایران مشکلاتی را که خود برای مردمش ایجاد کرده، به گردن دنیا می‌اندازد».

ترامپ هم‌چنین با اشاره به اینکه  آمریکا آماده دوستی با تمام کشورهایی‌ست که با حسن نیت به دنبال صلح و احترام متقابل هستند، گفت: «بسیاری از دوستان نزدیک آمریکا قبلا دشمنان بزرگش بودند. آمریکا دنبال شریک است و نه حریف و اعتقادی به دشمن ابدی ندارد».

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «ما با شرکایمان در افغانستان کار خواهیم کرد تا تروریسم را از بین ببریم و دولت من در حال پیگیری آینده‌ای بهتر برای دولت افغانستان است».