گزارش جدید آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به حد لازم برای ساخت بمب نزدیک می‌شود

بر اساس تعریف رایج، برای ساخت یک سلاح هسته‌ای حداقل ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۹۰ درصد نیاز است

جمهوری اسلامی ایران طبق برجام، می‌تواند اورانیوم را حداکثر تا سطح ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند؛ آن هم با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول- AFP

ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سطح نزدیک به استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای و تقریبا به اندازه سه‌چهارم مورد نیاز برای چنین کاری رسیده است و اگر این روند همچنان ادامه یابد، برای ساخت یک بمب اتمی کافی خواهد بود.

رویترز روز پنجشنبه نوشت که بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که نسخه‌ای از آن به رویت این خبرگزاری رسیده، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد ایران حدودا دو برابر شده و به بیش از ۳۳ کیلوگرم رسیده است.

بر اساس تعریف رایج، برای ساخت یک سلاح هسته‌ای حداقل ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۹۰ درصد نیاز است.

جمهوری اسلامی ایران طبق برجام، می‌تواند اورانیوم را حداکثر تا سطح ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند؛ آن هم با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول. اما پس از خروج آمریکا از برجام، ایران غنی‌سازی در سطوح بالاتر با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی در همین زمینه نوشت که در گزارش آژانس گفته شده است ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران ۱۵ برابر بیش از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با تهران (برجام) است. بر اساس این گزارش، برآورد می‌شود تا اواسط فوریه ۲۰۲۲، میزان هگزافلوراید اورانیوم تولیدی در ایران به ۳۱۹۷ کیلو و ۱۰۰ گرم رسیده باشد. این در حالی است که این میزان در ماه نوامبر ۲۴۸۹ کیلو و ۷۰۰ گرم بوده است.

گزارش جدید اژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات برای احیای برجام در وین همچنان ادامه دارد و رافائل گروسی مدیرکل آژانس، قرار است روز شنبه به تهران برود و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند.

اورانیوم غنی شده از طریق تزریق گاز هگزا فلوراید به سانتریفیوژهایی که مناسب ترین ایزوتوپ ها را برای شکاف هسته ای (U-۲۳۵) جدا می کند به دست می آید. اورانیوم غنی شده با خلوص ۳.۵ درصد، برای سوخت  در تاسیسات هسته ای تجاری و تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. اورانیومی که ۲۰ درصد یا بیشتر غنی شده باشد، در راکتورهای تحقیقاتی کارایی دارد و غنی سازی ۹۰ درصدی به منظور تولید سلاح هسته ای انجام می شود.

از نظر کارشناسان منع اشاعه هسته ای، اقدام قبلی ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۳.۶۷، یک تهدید فوری در جهت اشاعه هسته ای به شمار نمی رفت. اما افزایش خلوص غنی سازی موضوع دیگری است.