آیا پوتین کودکان معترض به جنگ را هم بازداشت می‌کند؟

در تصاویر معترضان بازداشت‌شده در روسیه، کودکان خردسالی دیده می‌شوند که پلاکاردهایی با شعارهای ضدجنگ در دست دارند

لیس تاکنون تقریبا هفت هزار نفر را در ۵۰ شهر روسیه بازداشت کرده است - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

در جریان بازداشت معترضان حمله مسکو به کی‌یف در شهرهای مختلف روسیه، تصاویری از کودکان کم‌سن‌وسال منتشر شد که با پرچم‌های ضدجنگ در دست، در خودرو پلیس نشسته‌اند.

با وجود اینکه کرملین مخالفت با سیاست‌های نظامی‌اش در حمله به اوکراین را تحمل نمی‌کند، معترضان روس همچنان با حضور در خیابان‌ها مخالفت خود با چنین جنگی را اعلام می‌کنند و علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شعار می‌دهند. تظاهرات در خیابان‌های روسیه برای معترضان خطر زندان و حتی متهم شدن به جرائمی مانند خیانت علیه کشور را در پی دارد.

به گزارش برخی از سازمان‌ها که اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کنند، پلیس تاکنون تقریبا هفت هزار نفر را در ۵۰ شهر روسیه بازداشت کرده است.

بر اساس عکس‌هایی که ایلیا یاشین، سیاستمدار مخالف پوتین، روز سه‌شنبه به اشتراک گذاشت، در میان بازداشت‌شدگان، کودکان هم دیده می‌شوند. در این تصاویر حداقل سه کودک خردسال دیده می‌شوند که پشت یک ماشین پلیس نشسته‌اند و پرچم روسیه و اوکراین و نیز شعارنوشته‌های ضدجنگ در دست دارند. به گفته خبرنگاران، کودک چهارمی نیز دستگیر شده است که در عکس‌ها نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود این کودکان برای گذاشتن گل مقابل سفارت اوکراین رفته بودند اما همراه والدینشان بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شدند. این کودکان در شرایطی بازداشت می‌شوند که مخالفت با جنگ را به شکلی مسالمت‌آمیز مطرح کرده‌اند؛ در یکی از شعارنوشته‌های در دست کودکان، یک قلب کوچک صورتی کشیده شده و شعار آن این است: «روسیه + اوکراین = عشق»

ایلیا یاشین، یکی از سیاستمداران سابق روسیه، که این تصاویر را منتشر کرد، در سال ۲۰۲۱ از نامزدی برای ریاست‌جمهوری منع شد؛ زیرا او را به دلیل حمایت از الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، «افراطی» معرفی کردند. او سه‌شنبه شب با انتشار تصاویر کودکان بازداشت‌شده در فیس‌بوک نوشت: «مردم! این روسیه‌ای است که پوتین برای شما تدارک دیده است. شما اینجا زندگی می‌کنید.»

او در ادامه افزود: «به نسل‌های زیادی در کشور ما آموزش داده شد که جنگ بدترین چیز است و صلح و آسمان آرام بالای سرمان از همه‌چیز مهم‌تر است. طبیعی است که کودکان مخالف جنگ باشند. بازداشت آن‌ها است که غیرطبیعی است.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه، از نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست که روسیه را به دلیل تهاجم به اوکراین پاسخگو بداند. این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین درخواست کرد به اتهام‌های روسیه در سرکوب مردم داخل این کشور و بازداشت هزاران معترض رسیدگی شود.

با اینکه کرملین درصدد است اعتراض‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهد و اصرار دارد که مردم روسیه از حمله به اوکراین حمایت می‌کنند، مردم این کشور به‌ویژه نسل جوان‌ و آگاه که به رسانه‌های مستقل دسترسی دارند، مخالفت خود با تهاجم پوتین را از هر طریق ابراز می‌کنند و همچنان در مخالفت با جنگ به خیابان‌ها می‌آیند.