کی‌یف در آستانه سقوط، پوتین در منگنه اقتصادی غرب

ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر دفاع تمام‌قد از اوکراین و تنگ کردن عرصه اقتصادی بر روسیه تاکید کردند

سربازان اوکراینی به تخلیه غیرنظامیان پس از حمله روسیه کمک می کنند - ARIS MESSINIS / AFP

در حالی که ارتش روسیه پس از مقاومتی غیرمنتظره از سوی اوکراین، به نزدیکی پایتخت این کشور رسیده است، رگبار تحریم و مجازات اقتصادی غرب بر سر مسکو شدت گرفته است.

وزارت دفاع بریتانیا شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، روسیه در ۴۸ ساعت گذشته حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شهری پرجمعیت سراسر اوکراین شدت بخشیده است.

بنا به این گزارش، ستون نیروی زمینی روسیه، متشکل از خودروهای رزمی و تدارکاتی، حدود ۳۰ کیلومتر تا مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین، فاصله دارد.

روز سه‌شنبه منطقه اطراف یک برج مخابراتی و تلویزیونی عظیم در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، زیر حمله ارتش روسیه قرار گرفت و به گفته وزیر کشور اوکراین، دست‌کم پنج غیرنظامی در این حمله کشته شدند.

همزمان، ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر دفاع تمام‌قد از اوکراین و تنگ کردن عرصه اقتصادی بر روسیه تاکید کردند.

به گزارش کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه به مدت نیم ساعت تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، گفت‌وگو کرد.

بنا به این گزارش، دو طرف در باره «ادامه حمایت ایالات متحده از اوکراین در دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه» صحبت کردند. بایدن بر «ادامه کمک ایالات متحده به اوکراین، از جمله تحویل کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه» تاکید کرد.

از سویی، میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا، می‌گوید اگر چه پیشتر نگرانی‌هایی مبنی بر کندی واکنش کاخ سفید در برابر ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه وجود داشت، اما اکنون خط مشی رئیس جمهور جو بایدن از پشتیبانی گسترده‌ای برخوردار است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان روز جمعه در بروکسل نشستی فوق‌العاده در باره تهاجم روسیه به اوکراین تشکیل خواهند داد. ریاست نشست با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جبهه اقتصادی، اروپا محرومیت هفت بانک روسی، از جمله بانک VTB از سامانه پرداخت جهانی سویفت را تأیید کرد. بالا گرفتن فشار اقتصادی غرب بر مسکو، باعث شد ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی خروج ارز از روسیه را به مبلغی بیش از ۱۰ هزار دلار از دوم مارس ممنوع کند.

این در حالی است که کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر کانادا: گروه هفت در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کرد. خانم تراس گفت که تحریم موسسات مالی عمده روسیه «در هماهنگی نزدیک با متحدانمان، اقتصاد روسیه را تضعیف خواهد کرد و به اطمینان از شکست پوتین خواهد انجامید.»

لندن همچنین اعلام کرد که کشتی‌های روسیه حق ورود به هیچ‌یک از بندرهای برتانیا را ندارند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، نیز روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که مسئولیت گرفتاری‌های اقتصادی مردم روسیه، مستقیما متوجه شخص ولادیمیر پوتین خواهد بود.

او افزود که پیامدهای تحریم‌های اقتصادی روسیه پیش از همه «گریبانگیر ولادیمیر پوتین، جرگه‌سارالان، نظام مالی و اقتصادی روسیه» خواهد شد، اما برای مردم روسیه نیز اثرات جانبی خواهد داشت.

بیشتر از جهان