آشنایی آنلاین، کلاهبرداری ۳۰۰ هزار دلاری

کلاهبرداری که در برنامک «هینج» با زنی آشنا شده بود، ۳۰۰ هزار دلار بیت‌کوین او را دزدید

تقلب در برنامک‌های دوست‌یابی مثل «تیندر سویندلر» (The Tinder Swindler) در سال گذشته دو برابر شده است - Pexels

بر اساس گزارش‌ها، مردی که در اپلیکیشن دوست‌یابی هینج (Hinge) با زنی ۳۳ ساله آشنا شده بود، ۳۰۰ هزار دلار بیت‌کوین از او کلاهبرداری کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، این زن با یک آرشیتکت چینی که برای یک پروژه بلندمدت در مریلند اقامت داشت، آشنا شد. «تو وو» که در بخش خدمات مشتریان یک شرکت امنیتی کار می‌کرد، پس از چند ماه ردوبدل پیامک، به این آرشیتکت به نام زی ژائو دل بست.

این آرشیتکت (که هویت واقعی‌ او معلوم نیست) به وو گفت که به او کمک کند تا بتواند از طریق خریدوفروش بیت‌کوین و دیگر رمزارزها پول به‌ دست بیاورد. او (وو) در نهایت بیت‌کوین‌هایی به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار را به آدرسی فرستاد که به گفته ژائو، در بازار بورس رمزارز هنگ کنگ موسوم به «اوُ اس ال» مرتبط بود، اما آن بیت‌کوین‌ها به جای ورود به یک حساب دیجیتالی، به «والت» (کیف پول دیجیتالی) ژائوی متقلب می‌رود و او هم همراه با آن ناپدید می‌شود.

تقلب در برنامک‌های دوست‌یابی مثل «تیندر سویندلر» (The Tinder Swindler) در سال گذشته دو برابر شده است. کمیسیون تجارت فدرال (اف تی سی) گزارش داده است که تقلب در دوست‌یابی در سال ۲۰۲۱ به طرز بی‌سابقه‌ای بالغ بر ۵۴۷ میلیون دلار شده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، نشان‌گر ۸۰ درصد افزایش است. در این میان، فقط مبلغ  ۱۳۹ میلیون دلار به کلاهبرداری پول‌های دیجیتالی در روابط عاشقانه، باخته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلاهبرداران روابط عاشقانه، اشخاصی هستند که با استفاده از تصاویر اینترنتی، مشخصات جعلی برای خود می‌سازند و قربانیان خود را برای ارسال پول به آن‌ها ترغیب می کنند. بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد که این کلاهبردارها بیشتر در پی زنان جوان و تحصیل‌کرده در برنامک‌هایی نظیر تیندر، بامبل، و هینج هستند و پول‌های دیجیتالی را به دلیل محرمانه و خصوصی بودن آن، ترجیح می‌‌‌دهند. 

در ماه گذشته، با پخش مستند جنایی «تیندر سویندلر» در نتفلیکس، ماجراهای تقلب در برنامک‌های دوست‌یابی نقل اخبار جهان شد. این فیلم، روایت ماجرای سه زن است که ردپای مرد متقلبی را دنبال می‌کنند که ادعا می‌شود صدها هزار دلار از آن‌ها کلاهبرداری کرده است.

سایمون لویو، مردی که گفته می‌شود از این زنان کلاهبرداری کرده است، در برنامک تیندر خود را فرزند یک سلطان الماس روسی-اسرائیلی معرفی کرده بود و به آن زنان قبولانده بوده که مردی ثروتمند است. او سپس با عنوان کردن این که در خطر است، صدها هزار دلار از آن‌ها اخاذی کرده است. به گفته «اف تی سی»، این یک حقه معمول درمیان کلاهبرداران اپلیکیشن‌های دوستیابی است.

در این گزارش آمده است که «کلاهبرداران در روابط عاشقانه، انواع داستان‌های باورکردنی را به هم می‌بافند تا مردم را گول بزنند، اما قصه کهنه و همیشگی آن‌ها حاوی تقاضا برای کمک در بحران‌های پی‌در‌پی مالی، یا مشکل سلامتی است.» 

در پی پخش این مستند، لویو هرگونه ادعای قربانیان این فیلم را تکذیب کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان