سلاح‌های ساخت اسرائيل در راه اوکراین

سلاح‌های ضد تانکی که هلند و آلمان به اوکراین می‌فرستند ساخت شرکت اسرائيلی رافائل است ‏

نمونه‌ ای از موشک ضد تانک ساخت صنایع رافائل اسرائیل – عکس از وبسایت RAFAEL ADVANCED DEFENSE SYSTEMS

به گزارش نشریه اسرائیلی اورشلیم پست، با تصمیم کشورهای عضو ناتو برای ارسال سلاح‌های مدرن به اوکراین، پای سلاح‌های اسرائيلی نیز به میان آمد. این در حالی است که پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت اسرائیل می‌کوشد روابط دیپلماتیک خود را با مسکو حفظ کند.

هلند شامگاه یکشنبه اعلام کرد ۵۰ سامانه ضدتانک پانزرفاوست-۳ را همراه با ۴۰۰ راکت و ۲۰۰ موشک ضدهوایی استینگر به اوکراین می‌فرستد. آمستردام همچنین ۱۰۰ قبضه تفنگ تک‌تیرانداز و ۳۰۰۰ قطعه مهمات در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد.

قرار است این محموله سلاح با یک فروند هواپیمای ترابری سی۱۷ آمریکایی از فرودگاه آیندهوون هلند به کشوری در شرق اروپا فرستاده و سپس از راه زمینی به اوکراین منتقل شود.

پانزرفاوست-۳ راکت‌انداز قابل حملی است که قابلیت نفود در ۹۰۰ میلیمتر فولاد دارد و می‌تواند تانک‌های تی۷۲ و تی۸۰ را منهدم کند.

این سلاح در صنایع نظامی آلمانی دینامیت نوبل ساخته می‌شود که زیرمجموعه‌ای از سامانه دفاع پیشرفته اسرائيلی رافائل است.

برد عملیاتی این سلاح علیه هدف‌های متحرک ۳۰۰ متر و علیه هدف‌های ثابت ۶۰۰ متر است، و یک سرباز برای به‌کارگیری آن کافی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز شنبه اعلام کرد که برای ارسال این تجهیزات نظامی، به هلند مجوز می‌دهد.

آلمان به این دلیل از اسرائيل درخواست صدور مجوز برای ارسال این سلاح نکرد که کارخانه سازنده این سلاح از سال ۲۰۰۴ به تملک شرکت رافائل درآمده است، در حالی که آلمان از سال ۱۹۷۳ توسعه و ساخت این سلاح را پشتیبانی مالی کرده است.

اسرائیل می‌کوشد در جدال روسیه و اوکراین میانه را بگیرد و گفته می‌شود نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، یکشنبه شب درخواست خرید سلاح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، را رد کرد.

اسرائیل پیش‌تر نیز تلاش ایالات متحده آمریکا را برای فروش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین به اوکراین متوقف کرده بود، زیرا که خواهان حفظ رابطه خود با روسیه است که در سوریه نقشی کلیدی دارد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت محموله «کمک‌های امنیتی» ایالات متحده به اوکراین رسیده‌ است. او بدون ذکر جزئیات، افزود که این محموله شامل سلاح‌های پدافند زمینی و هوایی است.

بیشتر از جهان